Afbeelding

Gemeente besteedt digitalisering parkeren uit

Algemeen

Het is de gemeente niet gelukt om haar ‘parkeerproducten’ zoals de strandvignetten goed in te voeren. Het stroomde klachten van inwoners. Zelf schrijft de gemeente: ,,Dit proces is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Bij het ‘live’ gaan waren er veel problemen die een tijdlang aanhielden met als gevolg ontevreden klanten en een zware belasting voor ons cluster Burgerzaken en het Serviceteam door de vele telefoontjes van deze klanten”. De gemeente trekt nu 25.000 euro uit om het werk uit te besteden.

Want het is nog steeds de bedoeling dat de gemeente verder digitaliseert. Te denken valt aan de bewonersvergunningen voor Zierikzee en Westhoek, ondernemersvergunningen voor Zierikzee en Westhoek,

bouwnijverheidsvergunningen voor Zierikzee en Westhoek, ontheffingen Zierikzee en Westhoek, Kraskaarten Westhoek en de mantelzorgkraskaarten voor de Westhoek. ,,We huren het bedrijf Conneqt in voor het digitaliseren van de parkeerproducten. Dit is zo’n specifieke klus dat wij hiervoor geen expertise in huis hebben.

Conneqt is een bedrijf met veel expertise op dit gebied. Conneqt heeft vergelijkbare trajecten gedaan voor gemeenten, waaronder de gemeente Middelburg. De projectleider heeft bovendien gewerkt bij CityPermit (het vergunningensysteem) en kent het systeem door en door”, zo schrijven burgemeester en wethouders.

Digitalisering leidt tot een slankere procesinrichting. Aanvragen, verlengingen en wijzigingen van parkeerproducten (met uitzondering van de reeds gedigitaliseerde producten) worden nu nog handmatig verwerkt. De parkeerproducten worden daarbij fysiek verstrekt. Door de administratieve handelingen worden aanvragen of wijzingen van klanten alleen op werkdagen afgehandeld. Klanten beschikken hierdoor niet direct over het gewenste parkeerproduct.

Digitalisering leidt tot meer gemak voor de parkeerder, zo schrijft de gemeente. In een online parkeersysteem is het mogelijk om parkeerproducten te koppelen aan het kenteken van een voertuig. Hierdoor hoeft geen fysiek parkeerproduct meer te worden verstrekt. Dit zorgt voor een verbetering van het parkeergemak bij klanten. Zij beschikken namelijk direct, mits wordt voldaan aan de geldende beleidsregels en betaling, over het juiste parkeerproduct als zij een aanvraag of wijziging online indienen.

Digitalisering leidt tot efficiëntere handhaving. Op basis van het kenteken van een voertuig kan Handhaving snel en gemakkelijk controleren of er een geldig parkeerproduct aan het kenteken is gekoppeld. De digitalisering maakt efficiëntere handhaving mogelijk. In de toekomst wordt nagedacht over andere vormen van handhaving. Een mogelijkheid is het handhaven door middel van een scanvoertuig. Het geld komt uit een calamiteitenpotje.

Meer nieuws