Afbeelding

Cliëntenraad Allévo is op zoek naar nieuwe leden

Algemeen

De centrale Cliëntenraad van zorgaanbieder Allévo is op zoek naar twee nieuwe leden. Annemieke Bruins (foto) uit Burgh-Haamstede is vice-voorzitter en al vier jaar betrokken bij de adviesraad. En met enthousiasme. ,,Op die manier kun je wat terugdoen en bijdragen aan optimale zorg.’’

Allévo heeft huizen op de Bevelanden, Tholen en Schouwen-Duiveland. In In ‘t Opper in Bruinisse en de Cornelia in Zierikzee hebben zelfs een plaatselijke afdeling. De belangstelling voor een plaatselijke cliëntenraad was er eerder niet in Haamstede. Maar mocht die er wel zijn, dan kan ook daar een afdeling worden opgezet. Samen zorgen ze dat de cliënten alle aandacht krijgen die ze verdienen. ,,De zorg is goed hier. Maar wij willen met name kijken wat het met de cliënten doet. Dat onderzoeken we met bijvoorbeeld Cliënten Effect Rapportages. Iets wat wij als cliëntenraad hebben bereikt.’’

Allévo kent in haar ogen met name de laatste jaren een open structuur, waarin de cliëntenraad serieus genomen wordt. Dat heeft ze ervaren met de bouw van de nieuwe Cornelia, Zierik7. ,,Het oude Cornelia was gedateerd. Nu zijn et wooneenheden met een eigen voordeur. Aan de achterzijde kiezen de mensen de sfeer die ze zoeken. Vroeger werd je gewoon aan een tafeltje gezet. Want als je kiest je hele leven je eigen mensen. Als je in een tehuis komt is dat niet natuurlijk.” Maar die keuzemogelijkheid is juist zo belangrijk, zegt ze.

Overigens houdt de cliëntenraad zich niet alleen bezig met de bewoners van de huizen. Naar schatting krijgen ook zo’n 3600 mensen thuis zorg van Allévo. Daar wordt nu ook aandacht aan besteed. ,,In de huizen zijn de lijntjes kort. Als menen thuis wonen zie en hoor je de mensen minder. Vaak is het van korte duur. Daar gaan we nu mee aan de slag. De thermometer erin.”

Annemiek Bruins heeft ervaring met de Duinen in Burgh-Haamstede, waar haar moeder haar laatste jaren sleet. ,,Toen ze overleed en er een vacature kwam, heb ik me aangemeld. Je kunt wat terugdoen, maar ook meewerken aan een cultuur waar je straks zelf profijt van hebt.”

De cliëntenraad komt iedere twee maanden bij elkaar en voor die vergaderingen is er een vergoeding. Maar affiniteit met de zorg en betrokkenheid zijn belangrijke ingrediënten voor een gemotiveerd lid. ,,Mensen mogen ook een mening hebben. En als het nodig is de bereidheid om scholing te volgen.’’ Wie zich aanmeldt (zie de advertentie elders in deze krant) gaat in gesprek met Bruins en voorzitter Rinus Anthonisse, van wie Bruins in januari het stokje overneemt.

De cliëntenraad is geen vertegenwoordiger van het personeel, daarvoor is de ondernemingsraad. ,,Maar we werken wel samen. Kijk als het personeel het niet naar de zin heeft en moppert, dan heeft dat ok effect op de cliënten.’’ Maar daarvan is op dit moment geen sprake.

Meer nieuws