Logo wereldregio.nl
Foto:

Liefdadigheidsmiljonair

  Column

Afgelopen week liepen de temperaturen op en de straten werden langzaam oranje versierd. Hiermee nam de Oranjekoorts toe. Mondjesmaat weliswaar, maar ik krijg net als vele anderen langzamerhand steeds meer zin in het EK voetbal. Op tv vliegen de oranjereclames je in ieder geval al om de oren. Bij de ene supermarktketen kan je sparen voor een foeilelijk oranje actieshirt, gepromoot door Rafael van der Vaart, terwijl je bij de ander kan gaan voor de juichcape van Snollebollekes. Bekende Nederlanders laten zich immers voor alles uitlenen. De Albert Heijn kwam aanzetten met Hollandicons. Dat is een pakje met een tattoo en een raamsticker erin. Dat vind ik jammer, ik had juist wel verwacht dat ze na het grote succes van de Welpie en de Wuppie aan zouden komen met de oranje Wappie.

Dit is een gemiste kans, maar misschien kan de Albert Heijn ze nog bestellen. In dit land hebben we namelijk een man die ervaring heeft met spoedbestellingen: onze oplichtnerd Sywert van Lienden. Deze man hielp ons vorig jaar, naar eigen zeggen, uit de brand. Er was destijds een groot mondkapjestekort en hij kon dat oplossen. Hij riep aan elke talkshowtafel dat hij dat zou doen zonder winstoogmerk en vanuit maatschappelijk betrokkenheid. Die maatschappelijk betrokkenheid leverde hem uiteindelijk 9 miljoen euro op. Dat is nog eens een knap staaltje liefdadigheid! De mondkapjes zijn overigens wel aangekomen, alleen is er twijfel over de kwaliteit van die dingen. Met als gevolg dat er nu al een jaar lang voor 100 miljoen euro belastinggeld aan mondkapjes weg liggen te rotten in een loods. 

Deze onhandige overheidsdeal illustreert prachtig hoe overheid en gemeenten er regelmatig in slagen hun geld uit te geven aan dingen waar je je vraagtekens bij kan zetten. Neem bijvoorbeeld het Silly Walk zebrapad in Zierikzee. Dit kostte dan wel geen 100 miljoen, maar het sloeg nergens op. Ik begrijp trouwens niet dat het afgelopen maandag werd verwijderd. Het doel van het Silly Walk zebrapad was dat mensen er met een raar loopje overheen gingen. Het pad bleek zo glad te zijn dat er aardig wat mensen onderuitgingen. Hiermee is het doel van rare loopjes creëren behaald, lijkt mij.

Maar goed, ik blijf toch denken aan die arme Sywert. Heel Nederland kotste hem afgelopen week uit, nadat Follow the Money de verdiende 9 miljoen aan het licht bracht. Sywert van Lienden gaf het overigens wel keurig toe. Hij is zelfs bereid het geld in een, nog onbekend, maatschappelijk doel te steken. Ik heb een tip voor hem. Brogum kan wel een paar extra centen gebruiken. 

Stefan van Doorn