Logo wereldregio.nl
<p>Aad van der Wouden</p>

Aad van der Wouden

(Foto:)

Vrije stemmen

  Column

Webshoppen

Als ik iets van de lockdown geleerd heb is dat niets zo vanzelfsprekend is als een gevarieerd winkelaanbod in je eigen plaats. We namen het altijd voor kennisgeving aan. Ze waren er en zouden er nog wel honderd jaar blijven.
Maar de vooruitzichten zijn niet goed. De veelal kleine familiebedrijven hebben alles in het werk gesteld om overeind te blijven. Spaarcentjes aanspreken, nog eens met een stofkam door de kosten, beginnen aan je pensioen om maar aan je verplichtingen te voldoen.
En de lockdown is nog niet over al kunnen we nu op afspraak naar de winkels. Een vreemd idee om met nog één andere klant door de zaak te lopen. En toch ga ik dat doen, want alles wijst erop dat als we dat niet doen we volgend jaar wel eens een ander straatbeeld kunnen hebben. Dan gaat het niet meer om dat ene verdwenen winkeltje, waarvoor wel weer een andere komt.
Internetkopen heeft een enorme vlucht genomen. Wie eerst nog aarzelde kruipt nu met het grootste gemak achter de computer. Bol.com weet niet wat haar overkomt.
Maar zet dat versnelde webshoppen eens in bij de lokale ondernemers. Dat we een paar maanden geleden massaal afhaalmaaltijden bestelden, was mooi. Maar via het internet een pot verf halen bij je lokale winkel kan ook heel goed zo heb ik deze week nog eens ervaren. Ik heb de smaak te pakken.