Logo wereldregio.nl

Toename bankhelpdeskfraude in Zeeland

De politie in Zeeland ziet in juli en augustus een toename in het aantal aangiften van bankhelpdeskfraude. Daarbij worden mensen benaderd door criminelen die zich voordoen als medewerkers van een bank.

Waar eerst criminelen op slinkse wijze de bankpas en inloggegevens van mensen afhandig wisten te maken om op een later momenten rekeningen te plunderen worden ze steeds brutaler. Er zijn, door heel Zeeland verspreid, meerdere gevallen bekend waar er in het huis van de slachtoffers wordt toegeslagen. Iemand doet zich voor als medewerker van een bank, komt bij slachtoffers thuis en logt daar met behulp van tablet, laptop of telefoon van het slachtoffer in op de bankrekening. Vervolgens wordt de bankrekening geplunderd en gaat de dief er vandoor. Mensen hebben het in eerste instantie niet eens door dat er geld is buit gemaakt is. Totdat ze zelf op de rekening kijken. Het gaat vaak om duizenden euro’s die zijn verdwenen.De politie waarschuwt mensen om alert te zijn. En ook in dit geval de ABC-methode te hanteren. Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze handig in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over hun slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank, een instantie, uw dochter of zoon of een andere zogenaamde bekende die u vertrouwt. Het zijn vaak onverwachte, ongebruikelijke verzoeken en bijna altijd voorzien van spoed. Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Ga niet mee in deze babbeltrucs, laat mensen niet binnen en geef niemand toegang tot uw rekening. Overhandig ook nooit uw bankpas of inlogcodes.

Vertrouwt u het niet? Bel dan direct 112. ‘’Denkt u slachtoffer te zijn geworden, doe dan ook altijd aangifte bij de politie,’’ is de oproep van de politie.