Logo wereldregio.nl
<p>Het team van de SESD met van links naar rechts Helma Wegdam. Jorne Kap en Ruurt van der Wel.</p>

Het team van de SESD met van links naar rechts Helma Wegdam. Jorne Kap en Ruurt van der Wel.

Eilandmarketing: seizoenspreiding voor heel Schouwen-Duiveland

De statuten zijn geregeld, dozen uitgepakt, kantoor ingericht en naast directeur Ruurt van der Wel zijn nu ook Helma Wegdam en Jorne Kap aan het werk gegaan. Met andere woorden, de nieuwe Stichting Eilandmarketing Schouwen-Duiveland (SESD) komt op stoom. Vooralsnog vanuit het pand van de vroegere VVV, waar de gemeente de subsidiestekker uit heeft getrokken. In ruil daarvoor krijgt de SESD nu jaarlijks vijf ton overgemaakt van de gemeente. Om Schouwen-Duiveland beter op de kaart te zetten.

Of om precies te zijn, kijken hoe ook buiten het hoogseizoen toeristen getrokken kunnen worden en niet alleen in de Westhoek maar op het hele eiland. Schouwen-Duiveland is onlosmakelijk verbonden met het toerisme en dat legt haar geen windeieren. Miljoenen overnachtingen spekken de gemeentekas en ook de ondernemers worden er wijzer van.

De inwoners snappen het. Een krappe meerderheid ziet meer voor- dan nadelen. Groei in het hoogseizoen wordt niet nagestreefd. “Nee, we zullen in de communicatie geen foto’s van volle stranden laten zien”, legt Van der Wel uit. Wat hem betreft komen er accenten bij andere kwaliteiten uit de regio. Jorne Kap is juist bezig met social media en plaatst daar nu verhalen op van bijzondere plekken. “Die worden ook gelezen door de eigen inwoners”, constateert ze tevreden. Net als collega’s Helma en Ruurt komt ze niet van het eiland en ziet dus de schoonheid er nog van. Dat bevestigt Helma ook die nog het meest gecharmeerd is van de Zuidkust van Schouwen. Mensen mogen trots uitstralen als ze het over hun eiland hebben. Dat mag nog wel wat meer. ‘’Ach, dat zie je overal, maar men is best trots hoor. Maar geen borstklopperij. Dat is hier niet.’’

Ruurt van der Wel vindt het belangrijk dat naast de communicatie, waarin fors geïnvesteerd wordt, de bewoners zelf ook trots uitstralen als ambassadeurs. Die één op één benadering werkt nog steeds het beste. De SESD wil ook ondernemers helpen in hun zoektocht naar klanten. “We zoeken nog naar een weg daarin, maar dat gaan we zeker doen”, aldus Van der Wel. Nu heeft de stichting zich bijvoorbeeld vastgebeten in de Fjoertoer die straks weer in Renesse is. ,,We hebben een relatie gelegd met Glow Eindhoven.” Een soortgelijk evenement, waarvan het publiek - het trekt honderdduizend mensen - in intentie ook belangstelling kan hebben voor de Fjoertoer.

De organisatie van de Fjoertoer betaalt daarvoor. ‘’Ja het is de bedoeling, dat we naast geld van de gemeente ook zelf geld gaan verdienen, Dit is een mooi voorbeeld.’’ Want anders dan de oude VVV kent de SESD geen leden en dus geen lidmaatschapsgeld. “We zoeken naar een vorm waarbij we denken aan de ‘Vrienden van’, zoals dat ook op Goeree-Overflakkee bestaat.’’ Betalen voor diensten uiteraard, maar hoe en wat ligt nog op de tekentafel.

Duidelijk is wel dat de eerste energie in de recreatiesector wordt gestoken. Wonen en werken hoort er ook bij als het gaat om de promotie van het eiland. Maar dan moeten er eerst meer woningen bijkomen en de vacatures zijn nu al nauwelijks in te vullen. De SESD laat het niet links liggen, maar de eerste aandacht gaat uit naar het toerisme. Daarin wil de SESD graag ondersteunen.

Ondersteunen vooral in de publiciteit. De SESD gaat overigens geen geld steken in evenementen al is die indruk wel even gewekt door de gemeente zelf. De gemeente wees subsidie aan de Bietentocht en de opening van het kreeftenseizoen af en verwees de organisaties naar de SESD. ’’Nee, dat doen we niet al hebben we het kreeftenevenement wel ondersteund met promotie. We willen facilitair zijn naar organisaties en dan vooral naar evenementen buiten het hoogseizoen natuurlijk”, aldus Van der Wel. De SESD doet mee aan een pilot van het Nationaal Bureau voor Toerisme, waar juist de eigen inwoners bij ontwikkelingen worden betrokken om zo het draagvlak te vergroten.