Hanneke Jacobusse: ,,Ook voor een éénmalig advies om problemen te voorkomen kunnen mensen mij altijd bellen”.
Hanneke Jacobusse: ,,Ook voor een éénmalig advies om problemen te voorkomen kunnen mensen mij altijd bellen”.

Schuldhulp standby in tijd van stijgende kosten

Algemeen

Wat Hanneke Jacobusse van PLANgroep betreft is het in deze tijd van groot belang dat mensen de weg naar de schulphulpverlening van de gemeente weten te vinden. Energieprijzen rijzen de plan uit, boodschappen worden steeds duurder en benzine is bijna onbetaalbaar. Jacobusse is drie dagen in de week in de weer voor mensen die er even niet meer uit lijken te komen. ,,Maar ik vind het ook fijn als mensen in een vroeg stadium gewoon vrijblijvend en kosteloos even om advies komen vragen. Om problemen te voorkomen.”

Al tweeëneenhalf jaar doet de gemeente zaken met PLANgroep. Vanuit het gemeentehuis begeleidt Jacobusse zo’n zestig klanten: allemaal met een eigen verhaal. Natuurlijk zijn er mensen die niet met geld kunnen omgaan. ,,Maar in de meeste gevallen is het pech. Een echtscheiding, je baan verliezen. Dan kun je het overzicht kwijtraken en dan is het goed als er iemand kan meekijken. Dat is wat ik dan doe.’’

Ze is ervan overtuigd dat er meer mensen met problematische schulden zijn dan die zij nu kent. Schaamte speelt een rol of struisvogelgedrag. Je steekt je kop in het zand en het probleem lijkt er niet zijn. Maar dat houdt niemand vol. Als de schulden complex worden, zet Jacobusse het samen met betrokkenen op een rijtje en probeert een minnelijke schikking te bereiken. Dat betekent dat ze met alle schuldeisers rond de tafel gaat en een voorstel doen. Niet alle schuld komt dan terug, maar wel iets. ,,Je ziet dat dat rust geeft bij mensen. Dan is het wel een weg van drie jaar en een beperkt budget, maar daarna is het weg.’’

Ze verwacht door corona ook nog wel wat ondernemers aan haar bureau. Niet dat ze bedrijfskundige is, maar het privébudget van de ondernemer kan ze wel beoordelen. ,,De reserves zijn wel op nu.” Ze hecht eraan om te melden dat mensen niet pas hoeven aan te kloppen als de problemen groot zijn. ,,Juist een advies op het moment dat het mis dreigt te gaan, kan veel problemen voorkomen.’’

Zeker in Zeeland waar ze ziet dat er – anders dan in de Randstad – bij schuldeisers de bereidheid bestaat om mee te denken. En dat biedt mogelijkheden. Tegelijkertijd houdt de gemeente zelf ook in de gaten of burgers betalingsachterstanden van langer dan drie maanden hebben. Dan gaat er een bericht naar de inwoners en wordt hulp aangeboden. Soms wordt die met beide handen aangegrepen, soms niet. ,,Maar dan zie je de mensen later soms toch wel komen.”

Betalingsproblemen kunnen een enorme impact hebben op mensen, op een gezin. Juist daarom is een eerste gesprek met Jacobusse al en enorme stap op weg naar een oplossing. En als schuldeisers weten dat schuldhulpverlening ermee bezig is, geeft dat daar ook vaak wel rust. ,,Je ziet dat de meeste schuldeisers willen meedenken. Met kleinere ondernemers is dat soms lastiger. Er is boosheid over onbetaalde rekeningen en je ziet elkaar in het voorbijgaan.” Maar hier begint het met de inzet van schuldhulp.
Jacobusse werkt op maandag, dinsdag en donderdag en is voor het maken van een afspraak bereikbaar via schouwenduiveland@plangroep.nl of mobiel via 06-55121060. 

Meer nieuws