De artist impression toont dat de plannen in een vergevorderd stadium zijn
De artist impression toont dat de plannen in een vergevorderd stadium zijn

Plan parkeerdek lijkt in vergevorderd stadium

Algemeen

Dat er in verkiezingstijd al een meerderheid van de gemeenteraad enthousiast was over een parkeerdek aan de Hoofdpoortstraat, is bekend. Maar dat de plannen getuige een artist impression al zo ver zijn, klinkt wel erg voortvarend. Initiatiefnemer Robbert Lievense (Leefbaar) haast zich te melden dat er nog geen besluit is genomen, maar zegt het te betreuren dat de impressie op de redactie van WereldRegio terecht is gekomen.

In de binnenstad van Zierikzee is veel commotie ontstaan over het schrappen van parkeerplaatsen. Dat is gebeurd om de veiligheid in de stad te vergroten. Hierdoor ontstaat in iedere straat een doorrijdbreedte van minimaal 3,50 meer. Dit mede op verzoek van de hulpdiensten als brandweer en ambulance.

Maar de bewoners van de binnenstad klagen steen en been over het verlies van parkeerplaatsen. Toen dook het idee van Leefbaar op om een parkeerdek aan te leggen. Bijvoorbeeld in de Hoofdpoortstraat. Een meerderheid van de raad stemde in met een onderzoek naar de mogelijkheden en vooral ook de kosten.

Uit een vertrouwelijk rapport blijken met name de kosten mee te vallen omdat het dek wordt gecombineerd met bedrijven. Zichtbaar is het logo van Media Markt en Decathlon. Ook McDonald’s zou interesse hebben. Tegelijkertijd blijft het een kwetsbare omgeving om een parkeerdek aan te leggen. De raad doet er naar verwachting in juni een uitspraak over.

Lievense: ,,Nu wordt ten onrechte de indruk gewekt dat alles in kannen en kruiken is. Dat is niet zo’’. Het CDA is eerder ook akkoord gegaan met de plannen maar bedong wel een inspraak van de burgers. ,,Die komt er zeker”, aldus Lievense. ,,Maar dan is het goed als mensen een beeld hebben van wat er mogelijk gaat komen.” In het onderzoek wordt ook bekeken of een parkeerdek ook op andere plaatsen aangelegd kan worden.

Meer nieuws