Logo wereldregio.nl
<p>Wethouder Ankie Smit (GroenLInks)</p>

Wethouder Ankie Smit (GroenLInks)

(Foto: )

Gemeente gaat auto’s uit de smalle straten weren

Vanaf 1 januari zal de binnenstad van Zierikzee er heel anders uit zien. In alle nauwe straatjes is het vanaf dat moment verboden te parkeren. Er is de achterliggende maanden al gecontroleerd op het fout parkeren van auto’s, maar dat is niet afdoende. Wethouder Ankie Smit (GroenLinks, verkeer) noemt het ook een ‘forse ingreep’. ,,Maar ik ben ook wethouder van volksgezondheid en brandweer en ambulance kan er vaak niet door.” Daaraan komt nu een einde. Dat betekent voor de mensen in die straten dus de auto verderop (vaak buiten de stadswal) parkeren en naar huis lopen.

Meer dan veertig straten zijn vanaf 1 januari aangewezen als ‘niet parkeren-zone’. ,,Het is een wettelijke maatregel dat er 3,50 meter doorrijruimte moet zijn. Daaraan willen we nu aan voldoen.” Ambtenaren zijn met een meetlint de straten ingegaan en hebben de staten aangewezen, waar aan die wettelijke verplichting door geparkeerde auto’s niet kan worden voldaan. Met tijdelijke belijning wordt deze week begonnen om de maatregel duidelijk te maken.

Het schrappen van parkeerplaatsen is aan het college van Burgemeester en Wethouders nadat de raad eerder besloot aan de wettelijke regels te willen voldoen. Maar het is niet in beton gegoten, zo blijkt. ,,Als mensen ons bellen gaan we ter plaatse kijken. Misschien dat we dan nog iets kunnen veranderen.” Ze nodigt mensen uit aan de bel te trekken.

Dat parkeerverbod geldt ook voor mensen met een gehandicapten parkeerplaats. Die konden tot nu toe voor de deur parkeren, maar ook dat is voorbij. Alleen als blijkt dat er in een straat een veilige parkeerplaats is te realiseren wordt gekeken of daar niet wat aangedaan kan worden. Betrokkenen moeten in dat geval wel een parkeerplaats op kenteken hebben en dat kost geld. Hoeveel weet de wethouder niet precies.

Het gaat om honderden inwoners, die na januari elders moeten gaan parkeren. Volgens Smit zijn er voldoende alternatieve plekken. Deels in de stad (denk aan de Balie en de Mosselboomgaard) maar mensen zullen ook moeten uitwijken naar de Hoofdpoortstraat, de Scheldestraat, de Havenpoort of de oude plaats van Onderdak. Of daar voldoende capaciteit is, wordt door inwoners in twijfel getrokken. Dirk Roks uit de Meelstraat in Zierikzee daarover: ,,En nu komen we volgens mij op het punt waar de meeste inwoners hun vraagtekens bij hebben. Is die plek er wel echt? En waar kan ik dan straks parkeren? De omgevormde betaalplekken bieden wel wat nieuwe plekken, maar is dat voldoende? En als die parkeerplaatsen toch vol zijn, staan dan de gratis plekken ook al niet vol met bezoekers, toeristen en voormalige tweede vergunninghouders. Uit niets blijkt dat dit goed uitgezocht is, althans niet uit communicatie cq. informatie vanuit de gemeente. Sterker nog, een rondje over P4 (een parkeerlocatie, red.) op een willekeurige zomerdag doet vermoeden dat er veel te weinig capaciteit gaat zijn. En vragen daarover aan de gemeente blijven al sinds mei onbeantwoord’’.

Zo komen er meer reacties binnen op de redactie. Smit heeft ook andere geluiden gehoord. ,,Juist vanuit het Havenkwartier kwam bij ons regelmatig de zorg binnen dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Vooruitlopend op deze maatregel hebben we extra vergunningsplaatsen gerealiseerd, bijvoorbeeld bij ’s Heer Lauwendorp.” De ondernemersvereniging heeft ook aan tafel gezeten. Vanuit die club kwam eerder fel kritiek op het beleid.

Smit zegt nadrukkelijk niet uit te zijn op een autovrije binnenstad, zoals in GroenLinks kringen wel bepleit wordt in de den lande. ,,Nee, we moeten realistisch zijn. We moeten wel kunnen wonen en werken, maar het moet ook veilig zijn.”

Wat ook ingrijpend is, is dat er vanaf januari nog maar één parkeervergunning per huishouden en bedrijf verstrekt wordt. Dat betekent dat alleen al door die maatregel mensen verder weg moeten parkeren. Smit zegt in de gaten te houden of de auto’s buiten de stad veilig geparkeerd staan. Met name op de Hoofdpoortstraat zijn meerdere auto’s vernield. ,,Dat houden we in de gaten. We kunnen er ook een mobiele camera neer zetten’’.