Logo wereldregio.nl
Foto:

Campagne ‘Ik heb een band’ is passé,

In juli volgend jaar moet er een marketingplan op tafel liggen, waarmee Schouwen-Duiveland zich hernieuwd op de kaart kan zetten als attractief eiland voor wonen werken en verblijven. De gemeente heeft de nieuwe Stichting Eilandmarketing Schouwen-Duiveland, de SESD, in sneltreinvaart één miljoen euro gegeven. Voor een deel betaald uit de verhoging van de toeristenbelasting. Ed Troost (foto), oud recreatieondernemer en voorzitter van de Recron, staat aan het roer. En hoewel werken en wonen net zo belangrijk zijn, wordt eerst ingezet op de recreatie. Bekend terrein voor Troost.

Decennia lang waren er de VVV’s. Maar de subsidiekraan werd dichtgedraaid en het was snel gedaan met de VVV en haar kantoren. Marketing van het eiland werd lange tijd vanuit het gemeentehuis gedaan, maar niet met het beoogd succes. Dus moest er een marketingclub komen, waarin onder meer de ondernemersverenigingen van het eiland vertegenwoordigd zijn. Tien personen in het bestuur. Opmerkelijk is dat Martin Boevée van de ondernemersvereniging InZzee inmiddels opgestapt is. Het klikte niet en zijn club schoof Steven Schravensande naar voren.

De marketingclub rolt eerst het al bestaande plan van de digitale schermen uit. Een plan dat al ontwikkeld was door de ondernemers in Renesse. Troost ziet de schermen overal op het eiland opduiken, waarbij de recreant in één oogopslag ziet wat er te doen is op het eiland. Het systeem wordt gebouwd door Kevin Landsbergen. Hij kan straks in het oude Inspiratiecentrum van Renesse gaan zitten, dat de stichting voor een half jaar gaat huren van de gemeente: het oude VVV-kantoor. Kantoren komen er niet meer terug. Wat Troost betreft zijn de bedrijven de gastheer van het eiland en kunnen toeristen daar hun informatie krijgen: met behulp van de schermen. Oud-VVV-bestuurder Ria Geluk pleitte eerder voor het openhouden van de kantoren. Troost was meer voor de nieuwe variant, maar moest eertijds het onderspit delven. Nu wint zijn plan.

Politiek zit Robbert Lievense (LSD) achter de marketingclub. Met het verhogen van de toeristenbelasting (waar Troost eertijds fel tegen was) zag Lievense een kans om een marketingclub in het leven te roepen. Die verhoging van de toeristenbelasting ontlokte Troost nog de titulatuur ‘Kleine Napoleon’ voor Lievense. Maar de strijdbijl is begraven en de twee zijn weer on ‘speaking terms’. Lievense kwam samen met wethouder Daniël Joppe naar Troost om de plannen toe te lichten.

Hoewel de recreatie nu de eerste aandacht krijgt, is het volgens Troost wel degelijk de bedoeling om ook werken en verblijven aandacht te geven. Zo staat het in de opdracht. ,,Laten we allereerst zorgen dat de jeugd hier blijft. Dat we personeel hebben. Jongeren laten nu weten dat ze graag in de dorpen blijven. Dat moet dan wel kunnen. ’’ En wonen moet dus meer aandacht krijgen. Troost ziet wel kansen, maar dan moet er eerst gebouwd gaan worden. En daar gaat hij niet over, maar de politiek. Corona heeft de tijden veranderd. Mensen zitten niet meer vast aan kantoor en kunnen nu in de luwte van dit eiland gaan wonen. Maar woningen zijn er niet dus die gaan boven de vraagprijs van de hand. Daar moet een antwoord op gevonden worden.

Schouwen-Duiveland heeft in de ogen van Troost alles wat het aantrekkelijk maakt. Nu moeten de randvoorwaarden verder ingevuld gaan worden. Dan kan zijn marketingclub van start. Hij verwacht het uiterlijk in juli volgend jaar opgetuigd te hebben. Troost houdt van snelheid. Hij ging al aan de slag nog voordat de gemeente hem de voorwaarden voor de subsidie van een miljoen had gestuurd. Dat is inmiddels gebeurd. Dat miljoen is éénmalig geld en is bedoeld voor het optuigen van een organisatie. Als het echt aan de slag gaat zal er subsidie bij moeten.

Met de nieuwe marketingstrategie lijkt er een einde te komen aan de campagne ‘Ik heb een band met Schouwen-Duiveland’. Troost heeft er nooit veel mee gehad. ,,Het was een beetje het speeltje van een ambtenaar. Duitsers kunnen het niet eens uitspreken.’’ Het heeft de gemeente veel geld gekost. De ambtenaar heeft inmiddels werk elders en bestuurlijk verantwoordelijke oud-burgemeester Gerard Rabelink is inmiddels ook vertrokken.