Afbeelding

Geestdrift Strâo profiel

Algemeen

Acht weken vóór Pasen heeft Renesse, als eerste van de 6 dorpen van Schouwen, het spits afgebeten van het Strâo ritueel. Toen ik mij,24 jaar geleden, als dorpsgeestelijke, verdiepte in de betekenis van de Strâo, begreep ik dat je moet beginnen aan het strand. Ofwel schouwen aan zee. Daar was destijds geen toeschouwer te bekennen, als de paarden door het zeewater trokken. Bovendien hebben de paarden, inmiddels sierpaarden geworden , geen infecties meer aan de benen om genezen te worden door het zoute zeewater. Nu lijden de mensen, als werkpaarden, meer onder de stress van de zomerdrukte. Om de mensen naar het strand te lokken en hen weerbaar te maken tegen de zomerstress ben ik toen zelf voorgegaan in de voetwassing. Om de boze geesten van overlast en zwakte af te zweren. Voor dit ritueel gebruik ik mijn stokpaardje. Bij mijn trouwe volgelingen door het water zijn vertegenwoordigers uit kerk en dorp en recreatie. En namens alle burgers burgemeester Rabelink,met onze beide vrouwen. We worden bij de watergang intussen omringd en toegejuicht door honderden toeschouwers. Later, bij de toespraken bij de kerk, voorafgaand aan het Ringsteken, zijn Rabelink en Goodijk door het Strâo comité gehuldigd als‘ridder in de orde van de Strâo’. Als teken van waardering en van afscheid. Inmiddels wordt er volop gespeculeerd over mijn opvolging als dorpsgeestelijke. Ik geef alvast een voorzet voor een profielschets: gevoel voor oecumene, rituelen, identiteit, humor. De volgorde van handelingen is:1)bijwonen van de keuring op manege Grol, op klompen en met stokpaard 2)op de stalen ros (fiets) naar het strand via de Jan van Renesseweg,met Strâomuts en handdoek 3)vrije uitnodiging aan de toeschouwers om te volgen naar en mogelijk door het zeewater 4) gewijde plek van ingang in het water vaststellen en aldaar de voeten ontbloten en broekspijpen opstroken tot kniehoogte 5) samen de eeuwenoude Strâotekst inoefenen en declameren: “zij plasschen en wasschen de koten, gaan klapperen bij ’t dapperen door ’t water geklater..”6) bij het aankomen van de sierpaarden gaan de gelovige werkpaarden voorop door het zeewater, waarbij de voorganger met versierd stokpaard de gewijde tekst uitspreekt en de boze geesten verjaagt 7) na de waterloop keren de volgelingen terug naar hun schoeisel en worden de voeten gedroogd met de Strâo-doek 8)tenslotte vindt de afdronk plaats bij de duintafel met chocomelk en rum. Sollicitanten kunnen zich vanaf heden melden bij het Strâocomité van Renesse.

Piter Goodijk

Meer nieuws