Eerste Oosterscheldekreeft levert vijftigduizend euro op

Actueel SD

De eerste Oosterschelde-kreeft, die donderdag door bondscoach Ronald Koeman bij de vismijn van Colijnsplaat geveild werd, leverde een recordbedrag van 50.000 euro op. Dit bedrag gaat rechtstreeks naar de campagne Support Casper. Deze campagne is onderdeel van de stichting 'Overleven met Alvleesklierkanker'. Deze zeer agressieve kanker krijgt weinig aandacht, waarschijnlijk omdat de mensen zo snel overlijden dat er geen tijd is voor acties. Casper van Eijck is een gerenommeerd chirurg en onderzoeker bij Erasmus MC met concrete onderzoeksplannen naar nieuwe behandelmethoden. De campagne Support Casper wil hem daarin ondersteunen. Het was voor de negentiende keer dat het Zeeuwse kreeftenseizoen officieel opende en nog steeds groeit de belangstelling op alle vlak. Het aantal deelnemende restaurants breidde, verspreid over Zeeland, uit van negen naar zestien. Niet eerder toonden zoveel media belangstelling voor dit evenement. Zeker 95 Nederlandse en Belgische tv- en radiojournalisten, schrijvende pers, bloggers en vloggers volgden de vangst van de eerste Oosterscheldekreeft. Daarnaast had een keur aan ambassadeurs en landenvertegenwoordigers zich aangemeld. Nieuw was de presentatie van het Oosterscheldekreeftenbier. De combinatie bier en spijs is al een tijdje aan een opmars bezig en Ewald Visser, medeoprichter en directeur van Utrechtse Brouwerij Maximus, werd benaderd om een biertje te ontwikkelen voor bij een kreeftmaaltijd. Na enkele proefbrouwsels kwam hij uit op een witte lager. Dit ondergistend tarwebier, Nautilus White Lager genoemd, ligt qua smaak tussen witbier en pilsener in. Het heeft frisse citrustonen en een natuurlijke zoetigheid dat gecombineerd wordt met een licht bittertje. ,,Een toegankelijk biertje dat perfect bij het kreeftenvlees en de verschillende bereidingswijzen past.” De mouten zijn Zeeuws en afkomstig van mouterij De Swaen in Kloosterzande.

Meer nieuws