Logo wereldregio.nl
Wat voor Band, welke Band, hoezo Band?'
Wat voor Band, welke Band, hoezo Band?'

Wat voor Band, welke Band, hoezo Band?'

Jaap Verseput uit Zonnemaire heeft zo zijn eigen opvattingen over de Ik heb een band-posters langs de weg. Hier zijn verhaal én suggestie. ,,Sinds najaar 2014 vindt de gemeente het nodig ons te confronteren met de leus: “Ik heb een band met Schouwen-Duiveland.” Nou heb ik in het algemeen moeite met reclameacties van gemeenten of provincies die hun eigen parochie zo geweldig vinden en dat met een leus aan het volk kenbaar willen maken, of nog erger: op de kaart zetten.

Jaap Verseput uit Zonnemaire heeft zo zijn eigen opvattingen over de Ik heb een band-posters langs de weg. Hier zijn verhaal én suggestie. ,,Sinds najaar 2014 vindt de gemeente het nodig ons te confronteren met de leus: “Ik heb een band met Schouwen-Duiveland.” Nou heb ik in het algemeen moeite met reclameacties van gemeenten of provincies die hun eigen parochie zo geweldig vinden en dat met een leus aan het volk kenbaar willen maken, of nog erger: op de kaart zetten.

Alles moet op de kaart gezet worden, terwijl het er allang staat. Vorig jaar, begin 2015, dacht ik nog: erger je niet, de affiches verdwijnen binnenkort van de reclameborden. Dan zijn we verlost van die spreuk die me zo weinig zegt. Maar in april 2016 zijn er nog steeds dezelfde reclameborden met nog altijd dezelfde tekst. Even zijn de band borden weggeweest, maar ze zijn er weer. Nu met de leus "Ontwerp een band".

“Ik heb een band met Schouwen-Duiveland.” Wie is de ‘ik figuur? Is iedereen dat, of moet je daarvoor uitgekozen worden? En wat moet je daarvoor doen dan? En waar bestaat die band uit? Zelf voel ik me een betrokken bewoner van het eiland, maar een band? Je hebt een band met je familie of met vrienden, met personen, maar met een eiland? En als je de leus als toerist, als niet-eilandbewoner ziet, wat denk je dan? Of wat wil de gemeente dat die toerist gaat denken? Waarom geen variatie in betrokkenen: zet er kinderen op, een oude van daag, honden, een paard, een strandtent. En nu moeten we een band ontwerpen. Om eerlijk te zijn denk ik dan: "ontwerp zelf een band".

De tarieven voor de reclameborden zijn: € 300/week voor 25 borden, afgezien van het drukwerk, inclusief btw, cultureel tarief. Dat weet ik uit ervaring. Wanneer je als culturele organisatie iets organiseert, dan is dat een uitgave waar je zeker bij stilstaat en een afweging voor maakt, of je het geld daar wel aan wil besteden. We hebben het bij deze Band-reclamecampagne niet over een paar weken, maar over twee jaar. 100 weken x €200 (er zal vermoedelijk wel wat korting zijn, vandaar het aangenomen bedrag van €200) = €20.000. Een pittig bedrag voor een mededeling en affiche dat altijd hetzelfde blijft. Wellicht is het in de reclamewereld zo dat je juist veel moet herhalen. Maar ik vind dit wel erg mager met weinig creativiteit. Een slappe boel. Er gebeurt niets, geen verdieping, geen inhoud. Het leeft niet.

De gemeenteraad zal ooit akkoord zijn gegaan met deze PR-campagne. Het is een illusie dat de campagne wordt stopgezet of omgegooid.

Mijn voorstel: ondersteun sportverenigingen, stichtingen en culturele instanties, door reclame op driehoeksborden ter beschikking te stellen voor hun evenementen. In een kleine strook zou dan de leus “Ik heb een band met Schouwen-Duiveland” of "Wij hebben een band met Schouwen-Duiveland" ergens onderaan het affiche kunnen komen. Op die manier wordt er inhoud gegeven aan de leus en help je culturele instellingen met hun PR. Dan krijgt de slogan vanzelf meer inhoud en draagkracht. Nu is en blijft het waardeloos en nietszeggend. Betrokkenheid schept een band, een affiche niet.

Jaap Verseput (betrokken bewoner van Schouwen-Duiveland).