Boeren stellen bedrijf open voor publiek
Boeren stellen bedrijf open voor publiek

Boeren stellen bedrijf open voor publiek

Algemeen

Drie akkerbouwbedrijven stellen zaterdag 25 juni de deuren open voor het publiek. Waarom? Omdat ze trots zijn op hun werk en omdat de consument steeds geïnteresseerder is in wat er zich in het akkerbouwbedrijf afpeelt.

Eén van die boeren is Kees Hanse, die zijn bedrijf de ‘Willemshoeve’ aan de Gouweveerseweg in Zierikzee heeft zitten. Hanse belicht met name het thema duurzaam ondernemen. De twee andere deelnemers (Klompe-Van der Linde aan de Kapteinsweg 14 in Dreischor) en Jan Stouten aan de Oostersteinweg 6 in Oosterland) gaan aan de slag met de thema’s ‘van producent tot consument’ en ‘van akker tot bakker’.

De speciale open dag is de afsluiter van de Week van de Akkerbouw. Alleen al op Schouwen-Duiveland zijn er volgens Hanse zo’n driehonderd akkerbouwers. En dat waren er twintig jaar nog de helft meer. ,,Het aantal hectares is wel ongeveer gelijk gebleven, dus de bedrijven die over zijn, zijn groter”, legt Hanse uit.

De drie boeren staat er de 25e niet alleen voor. ,,Nee, er zijn erg veel bedrijven die met onze akkerbouw te maken hebben. Chauffeurs, maar ook verzekeraars, banken, machinebedrijven. We hebben samen zo’n zeventig bedrijven die zich ook zullen presenteren.” Hanse probeert hiermee aan te geven, dat de akkerbouw nog steeds een economische pijler in de regio is.

Een bedrijfsgroep in verandering. Want een boer van vandaag moet van alle markten thuis zijn. Een stevige registratie, een nieuwe manier van telen (,,We zijn bijna biologisch”), zoeken naar nieuwe teelten en daarmee aansluiting vinden bij de consument. Zo duikt de Koopmans Blauw weer op; een aardappel die in 1934 op Hanse’s bedrijf is ontwikkeld door naamgever Koopman zelf. In de jaren tachtig verdween de aardappel, maar nu komt ie terug. Chef-kok Wouter Kik gebruikt hem zelfs weer in restaurant de Vierbannen. En zaterdag komt een van de koks er bij Hanse gerechten mee bereiden.

Hanse geniet er met zijn collega’s van als ze nieuwe producten kunnen inzetten. Zo wint ook chicorei weer aan populariteit als suiker- en vetvervanger. En het publiek is er razend enthousiast over.

Mensen willen duurzame producten en weten waar ze vandaan komen. Dus liggen er bij Albert Heijn bijvoorbeeld ook producten van lokale boeren. Ook andere supermarkten pikken een graantje mee van de verdergaande bewustwording van de consument. En daar dragen de boeren zaterdag 25 juni graag hun steentje aan bij. ,,Want ja, communiceren over wat je doet, hoort er vandaag de dag ook bij.” De open dag is van 11.00-17.00 uur.

Foto Kees Hanse gaat samen met twee collega’s het publiek ontvangen op de drie bedrijven.

Meer nieuws