Lemsom gelooft in maatschappelijk ondernemen
Lemsom gelooft in maatschappelijk ondernemen

Lemsom gelooft in maatschappelijk ondernemen

Algemeen

De laatste uit een serie van zes artikelen over de actie Wees loyaal, koop lokaal.Een actie, opgezet door WereldRegio, die overigens navolging krijgt bij collega uitgever de Eendrachtbode op Tholen. Mark Lemson, eigenaar van BPG (Mijn Thuis) de Schouwse en Formido (achtereenvolgens in Renesse en Burgh-Haamstede) hecht grote waarde aan maatschappelijk ondernemen. Maar wat verstaat hij daaronder?

,,Ik vind het erg belangrijk dat mensen wanneer ze iets nodig hebben als eerste aan mij denken. Daar moet je als onderneming hard aan werken en voor mij betekent het dat je als onderneming een maatschappelijke rol moet spelen”, legt Lemsom uit.

Dat kun je als bedrijf doen om iets voor die samenleving te doen. Lokaal vooral, daar moet je het als bedrijf zoeken. Voor hem was het dus geen slecht idee om te investeren in het muziek spektakel Aemstie Alive. ,,Toen ze aanklopten en zeiden dat ze nu ook iets de jeugd, de teenagers, wilden doen, zei ik ja. Die kunnen nog niet klussen, maar dat gaan ze wel doen. En tegen die tijd hoop je dat ze dan bij ons komen kopen.”

Een kerk om de hoek die wat nodig heeft, kan ook aan de bel trekken. ,,Lokaal. Daar gaat het om. Als ze vanuit Middelburg iets komen vragen, zeg ik nee. Het is wel eens lastig hoor. Met twee grote zaken denken mensen al snel dat je ook meteen grote bedragen kunt geven. Dat werkt niet zo. Maar meestal vinden we wel een oplossing.”

Lemsom zegt te merken, dat het zich uitbetaalt. ,,We hadden bijvoorbeeld ook een workshop georganiseerd voor dames in de omgeving. Die kwamen kerstboompjes maken. Met de decoupeerzaag aan de slag. Later hoor je terug dat ze het erg leuk hadden gevonden.”

Mark Lemsom is overigens niet bang voor de vlucht naar internet. Zelf heeft hij ook een webshop als is het aantal aankopen via het internet zeer bescheiden. ,,Weet je, ik zie ook een andere ontwikkeling. Mensen gaan op internet om zich te oriënteren, maar komen uiteindelijk toch naar de zaak om de aankoop te doen. Dan moet je er staan als medewerkers. Vriendelijk en de mensen een goed advies geven. Het gebeurt dat mensen via internet wat kopen, maar dan merken dat ze niet het goede besteld hebben. Dat is toch het voordeel van een winkel. Je kunt meedenken met de klant.”

De slogan Wees loyaal Koop lokaal spreekt hem wel aan. Maar vooral ook omdat kopen in de winkel in de buurt voordelen heeft boven het anonieme internet. En juist daarom moet een ondernemer ook in diezelfde omgeving investeren. En dat doet Lemsom.

Meer nieuws