Logo wereldregio.nl
Wees loyaal, koop lokaal: Visie van Daan Huisman
Wees loyaal, koop lokaal: Visie van Daan Huisman

Wees loyaal, koop lokaal: Visie van Daan Huisman

Ogenschijnlijk oude waarden als service, klantvriendelijkheid en ‘niet piepen’ als een klant niet tevreden is over een product dragen bij aan het welslagen van een eigentijdse winkel.Daan Huisman startte twee jaar geleden zijn Boeken, sfeer en meer in Bruinisse. En heeft daar absoluut geen spijt van.

Huisman woont in Woerden, maar ontdekte via internet dat er een zaak te koop kwam in Bruinisse. In het dagelijkse leven verdient hij zijn boterham bij een Regionale Scholengemeenschap in Arnhem. Maar een eigen winkel sprak hem wel aan en dat is er dus van gekomen. En met succes, want hoewel het bedrijf vooral in de zomer extra mensen binnen krijgt, is hij alles behalve ontevreden.

Huisman heeft een passie voor boeken. Maar dat heeft Bol.com ook; een sterk internetbedrijf met een enorm apparaat achter zich. ,,Ja dat is waar. Maar boeken hebben een vaste prijs. Ik ben dus niet duurder. Maar ik zorg wel dat de mensen snel krijgen wat ze willen. Bij ons lopen mensen binnen en vaak kunnen ze het boek meteen meenemen.” Als een predikant snel een trouwbijbel nodig heeft, springt Huisman in de auto en haalt er een bij de groothandel.

Juist die service is de kracht van een ‘stenen winkel’. Toen Daan Huisman de zaak kocht moest het nodig opgeknapt worden. Hij koos bewust voor lokale bedrijven om de klus te klaren. En ook het personeel (zelf staat hij niet achter de toonbank) komt uit Bruinisse of de omgeving. ,,Zij verstaan de taal, spreken het zelf ook.”

Daan Huisman is ervan overtuigd dat winkels bestaansrecht hebben en zo een bijdrage aan een lokale samenleving kunnen leveren. ,,Als je in een dorp woont is het prettig als je alles in het dorp kunt krijgen. “ Niet iedereen heeft de kans of de tijd om naar Goes of Middelburg te gaan. ,,Kijk een dagje shoppen doe je niet in Bruinisse, maar je moet hier wel terecht kunnen.”

Het assortiment blijft zich uitbreiden. Van boeken naar woonaccessoires en na het verdwijnen van Marskramer investeerde Huisman ook in speelgoed. ,,Hoeven de Bruenaren dus ook niet meer voor naar Zierikzee.”

Wie de zaak binnenwandelt ziet ook sieraden en andere zaken, die van Boeken, sfeer en meer een klein warenhuis maken. Maar daarvoor moet Huisman er wel bovenop blijven zitten. Een winkel inrichten, deuren openen en wachten tot de mensen bij je komen kopen is er niet meer bij.

Via facebook attendeert hij zijn volgers op aanbiedingen. Ook via het internet wordt al het nodige verkocht en hij ziet dat nog wel verder uitbreiden. ,,We hebben eerst alle energie in de winkel gestoken.” Door een baan in het onderwijs heeft Huisman wel een luxe start kunnen maken. ,,Nu nog gaat de winst bij wijze van spreken naar het personeel. Maar misschien dat ik er zelf ook ooit in wil gaan staan.”

Huisman heeft er alle vertrouwen in. Oude waarden richting de klanten in ere herstellen. Vertrouwen opbouwen. ,,Als iemand terugkomt met een product moet je niet meteen gaan piepen. Als het even kan lossen we het op. Via internet moet je daar meestal toch weer een hele tijd op wachten.”