Wereldregio start campagne 'Wees loyaal, koop lokaal'
Wereldregio start campagne 'Wees loyaal, koop lokaal'

Wereldregio start campagne 'Wees loyaal, koop lokaal'

Algemeen

WereldRegio start vandaag met een zes weken durende campagne ‘Wees Loyaal, koop lokaal’.Op deze manier probeert de krant met de vestigingsplaats in Zierikzee haar lezers attent te maken op het belang van een lokaal winkelbestand. ,,Van groot belang voor de leefbaarheid in de stad en de dorpen,” legt uitgever Jeroen van ’t Leven uit. Hij bijt het spits af in een serie artikelen over de campagne.

Toen WereldRegio zo’n negen jaar geleden startte als lokale krant zag het straatbeeld er op veel plaatsen nog anders uit. ,,De wereldwijde crisis moest net haar intrede nog doen. Tot die tijd handelde iedereen met het idee dat het nooit zou veranderen,” legt Van ’t Leven uit. Maar inmiddels is het wel degelijk veranderd.

Veel winkels op Schouwen-Duiveland zijn familiebedrijven. Ze zagen het bestedingspatroon van hun klanten flink afnemen. Maar de loyaliteit aan het eigen bedrijf en de werknemers maakte dat alles uit de kast getrokken werd om de zaak overeind te houden. Uit onderzoeken is bekend, dat familiebedrijven het eigen kapitaal inzetten opsnoepen en soms met minder personeel zelf (nog) meer uren steken in de onderneming.

,,Tegelijkertijd zie je nu dat internet echt op stoom komt. Was het tien jaar geleden nog maar een relatief kleine groep die de inkopen via het internet deed, nu lijkt iedereen de weg gevonden te hebben. En ik begrijp dat. Vanavond om elf uur besteld, is morgen in huis. Met een enorme keuzevrijheid én betalingsgemak.”

Die signalen komen ook van ondernemers in de regio. Niet zelden laat de consument zich in de winkel adviseren om vervolgens op een koopje op internet af te gaan. Frustrerend en voor ondernemers onhoudbaar. Van ’t Leven: ,,We kopen allemaal wel via internet. En dat is een ontwikkeling die we niet tegenhouden en dat moeten we ook niet willen. Iets anders is dat we ons met elkaar wel bewust moeten zijn van wat het voor de leefbaarheid in de winkelgebieden betekent en dan handel je als vanzelf anders.”

En juist die bewustwording wil WereldRegio zes weken lang vergroten. ,,We moeten het met elkaar doen op het eiland. Als mensen het aantrekkelijk vinden om de brug over te gaan om in Goes of Middelburg te shoppen, dan kan dat ook andersom. Kijk eens hoe aantrekkelijk Zierikzee is met de diversiteit aan winkels en het monumentale decor. Kijk eens naar de charme van de verregaande dienstverlening en behulpzaamheid op de dorpen. Dat moeten we uitdragen met elkaar.”

,,Ik mis die trots wel eens. Natuurlijk staat het iedereen vrij om te gaan en staan waar hij wil. Maar nu komt het erop aan dat ondernemers zich onderscheiden in kwaliteit, service en klantvriendelijkheid. Laten we maar eens extra trots zijn op wat we hebben. Iedereen kan daar zijn bijdrage aan leveren. Dat wij als enige lokale uitgeverij hier het initiatief in nemen spreekt voor zich. We wonen, werken én leven hier.”

Naast een artikelenreeks en uitingen in de krant, krijgen ondernemers allemaal een sticker die zij op de voordeur kunnen plakken. Een sticker met Wees loyaal, koop lokaal.

Meer nieuws