Mosselen onder de aandacht van de Duitsers
Mosselen onder de aandacht van de Duitsers

Mosselen onder de aandacht van de Duitsers

Algemeen

Tot en met 18 oktober vindt alweer de tweede editie van de ‘Höllandische Muschelwoche’ plaats in Duitsland.Tijdens deze week staan Zeeland en de Zeeuwse mosselen centraal in onder andere Keulen en Frankfurt. Dit jaar wordt de Duitse chef Mario Kotaska het gezicht van de campagne. Door middel van kookdemonstraties van Kotaska en een Zeeuwse mosselchef, onder andere op de Frankfurter Buchmesse, krijgen zowel de pers als de consument volop gelegenheid om mosselen te proeven en alvast een zilt voorproefje te nemen van een vakantie in Zeeland.

Het doel van de campagne is om de bekendheid en de consumptie van de Zeeuwse mosselen in Duitsland te vergroten en tegelijkertijd om meer Duitse gasten te verleiden een bezoek aan de Zeeuwse kust te brengen. De eerste editie van de mosselweek was een succes. De activiteiten werden goed ontvangen en er was veel persaandacht wat zorgde voor goede publiciteit van Zeeuwse mosselen en Zeeland in Duitsland. Mede daardoor hebben de initiatiefnemers -Het Nederlands Mosselbureau, VVV Zeeland en NBTC Holland Marketing- besloten de campagne dit jaar te herhalen.

De periode waarin de promotiecampagne wordt gevoerd is bewust gekozen. Aan de ene kant kunnen de Duitse vakantiegasten die in Zeeland zijn geweest het vakantiegevoel nog wat langer vasthouden. Aan de andere kant is het alvast een voorproefje van een (nieuwe) vakantie in Zeeland. Daarnaast start de mosselconsumptie in Duitsland, in tegenstelling tot in Nederland, pas in september en is het een echt herfstproduct. In samenwerking met TUI Ferienhaus komt er bovendien een ‘culinair genieten campagne’. Inspiratie en informatie over Zeeland en verrassende mosselrecepten worden on- en offline gedeeld en ook het netwerk van reisbureaus wordt ingezet. De campagne wordt ondersteund via Facebook en Instagram en heeft een looptijd van september 2015 tot en met maart 2016.

De Nederlandse kust is een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van Nederland. In 2014 bezochten ruim 1,4 miljoen Duitse vakantiegangers de Nederlandse kust. ,,Mosselen zijn een fantastisch icoon voor Zeeland om een campagne aan te koppelen. In de afgelopen drie jaar hebben we in Zeeland een groei kunnen realiseren op de Duitse markt van ruim 26% meer overnachtingen. De gezamenlijke campagne draagt bij aan dit succes" aldus Patrick Polie van VVV Zeeland. Christine Fijnaut van Het Nederlands Mosselbureau: ,,Gezamenlijk willen we de Zeeuwse mosselen bekender maken in Noordrijn-Westfalen. Tijdens het onderzoek dat we afgelopen seizoen hebben laten uitvoeren in deze regio blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden mosselen associeert met Zeeland en 85% met ‘genieten’. Ook ‘gezelligheid’ scoort hoog met meer dan 40%. Deze resultaten willen we dit jaar verder benutten.” Anne-li Schydlowski van NBTC: “Deze campagne brengt de smaak van Zeeland bij onze oosterburen onder de aandacht en we verleiden ze om (ook) in het naseizoen en voorjaar in Zeeland te verblijven. Deze campagne laat zien dat onze kust het hele jaar door aantrekkelijk is om te bezoeken.”

Meer nieuws