Zevenhonderd leerlingen de musea in

Algemeen

Volgende week is het zo ver, het vervolg op Lûûsterus en Kiekus gaat van start en heet: Doe-us. Doe-us! is een educatieproject dat de Vereniging Musea Schouwen-Duiveland organiseert voor de groepen 7 en 8 van de basisscholen van Schouwen-Duiveland. Doe-us! vindt plaats in de week van 28 september tot en met 2 oktober 2015.

Bijna alle basisscholen van Schouwen-Duiveland doen mee aan Doe-us! Bij elkaar ruim 700 leerlingen. Zij gaan in de projectweek één dag op stap om kennis te maken met 2 verschillende musea. Door middel van een rondleiding of een speurtocht leren ze de musea kennen en daarnaast gaan ze aan de slag met leuke doe-activiteiten. Doe-us! staat in het teken van het landschap van Schouwen-Duiveland, niet alleen van het heden, maar ook van het verleden en de toekomst! Ieder museum besteedt hier op een eigen manier aandacht aan. De doe-activiteiten zijn niet alleen heel leuk, maar ook heel leerzaam! Ieder museum heeft een activiteit die inspeelt op wat de leerlingen in het museum leren, zodat ze de kennis die ze hebben opgedaan gelijk in de praktijk kunnen gebruiken.

Bij het Brouws Museum leren ze hoe een kompas werkt en gaan ze daarmee door het museum speuren. Bij Brusea gaan de leerlingen hun eigen bolus bakken, en leren ze alles over de mossel, zelfs dat je er mee kunt knutselen. In het klaslokaal uit 1920 krijgen de kinderen bij Museum de Burghse Schoole een indruk hoe het er vroeger aan toe ging op school, daarna gaan ze de Zeepeduinen in om van alles te leren over de natuur. Bij het Cameramuseum gaan de kinderen aan de slag met pine-hole camera’s om stadsgezichten vast te leggen, en maken zij silhouetten van de omgeving. ij Streek- en Landbouwmuseum Goemanszorg leren de kinderen over de landbouw, vlas en meekrap, en maken zij vriendschapsbandjes.In de middeleeuwse haven van Zierikzee komen de kinderen te weten wat voor functie de haven vroeger had. In de ‘Stads en Commerciewerf’ van Museumhaven Zeeland gaan de kinderen aan de slag in de scheepswerf en leren zij de kneepjes van het vak!

Het Stadhuismuseum heeft veel botten en tanden van vroeger tijden in de collectie, die onder andere gevonden zijn bij de Kor en Bot vaartochten. De kinderen leren beginselen van de archeologie, en ontdekken de herkomst van museumobjecten, waardoor ze het landschap van Schouwen-Duiveland leren kennen

De watersnoodramp van 1953 heeft een grote impact gehad op het landschap, bij het Watersnoodmuseum leren de kinderen hoe de inrichting van het landschap is veranderd na de ramp, en mogen zij hun eigen rampmonument ontwerpen. Na afloop van Doe-us! krijgen de leerlingen een leuke en leerzame opdracht mee die zij in de klas gaan uitvoeren. Alle musea dragen bij aan “het verhaal van Schouwen-Duiveland” en ieder museum richt zich op een eigen thema, waar de museumcollectie en de doe-activiteit voor Doe-us! goed bij aansluiten. Het educatieproject Doe-us! is een mooie en leuke manier voor de leerlingen om tijdens een museumbezoek meer te weten te komen over de musea, het landschap en “het verhaal van” Schouwen-Duiveland.

Meer nieuws