Vrouwen maken kalender met borstkanker als thema
Vrouwen maken kalender met borstkanker als thema

Vrouwen maken kalender met borstkanker als thema

Algemeen

Het laatste wat Nance uit Brouwershaven wil is dat vrouwen met borstkanker afgeschilderd worden als ‘zielige vogeltjes’.Niks daarvan. Samen met lotgenoot Natascha uit Zierikzee heeft ze het idee opgepakt om vrouwen te verleiden tot een bijzondere kalender. En in oktober is die klaar; in een oplage van duizend stuks. Nance (,,we hebben ervoor gekozen achternamen achterwege te laten”) werd in 2006 voor de eerste met kanker geconfronteerd. Tot drie keer toe overkwam het haar. Het zet je leven op z’n kop en de omgeving weet er vaak geen raad mee. ,,Sta je op het schoolplein op je kind te wachten, dan hoor je achter je dat er over je gepraat wordt. Ik ben er veel mensen door kwijtgeraakt, maar er zijn er ook weer bijgekomen.”

Kanker, en in dit geval borstkanker, doet iets met patiënten en met de omgeving. Het bracht Nance begin dit jaar op het idee om een facebookpagina voor lotgenoten te starten. ,,Maar dat kwam niet van de grond. Ik weet niet waarom.” Toch wilde ze verder en kwam later op het idee om een kalender te gaan maken. Samen met Natascha uit Zierikzee stak ze de handen uit de mouwen.

,,Al heel snel meldden vrouwen zich bij ons aan. Niet van Schouwen-Duiveland. We zijn de enige twee. Misschien zit dat in het karakter van Zeeuwen. Of misschien te dichtbij.” Het maakt haar niet uit. Twaalf dames die op de foto wilden, was immers voldoende voor de kalender. Een sta-kalender, die wat haar betreft straks op veel tafels prijkt. ,,Misschien dat zo’n kalender nog wat discussie te weeg brengt. Zou goed zijn.”

Met haar optimisme was het voor Nance als snel duidelijk dat het geen zielige kalender moest gaan worden. Geen confronterende foto’s, maar beelden die de kracht van de poserende vrouwen zou uitstralen. In Elma Hoek uit Noordwijkerhout was al snel een goede fotograaf geworden. Dus met z’n allen daar naartoe.

,,De vrouwen mochten er zelf voor kiezen op welke manier ze op de foto wilden. En we zijn ontzettend enthousiast over het resultaat. De kalender is zo mooi geworden.” Helios Kalenders drukt ze en heeft er 500 beschikbaar gesteld. De oplage is duizend exemplaren en de opbrengst gaat naar Pink Ribbon, de organisatie die zich voor vrouwen met borstkanker inzet. De kalenders kosten €10 per stuk.

Maar hoe enthousiast ze ook is, voor Nance volgend jaar geen nieuwe kalender voor 2017. ,,Nee hoor. Het is zoveel werk. Nu weer iets anders.” Ze broedt al op een nieuw plan om geld in te zamelen voor de bestrijding van kanker. Want daaraan moeten de goede doelen wel voldoen.

Kanker blijft aanwezig in het leven van (ex)patiënten. Ook al is iemand ‘schoon’ zoals de medische wereld dit uitdrukt ,,het blijft altijd wel bij je.” De uitdaging is om het je leven niet te laten beheersen. ,,Wat mij betreft pluk je de dag. Carpe Diem zoals ze dat noemen. Zo sta ik er wel in ja.” Wie belangstelling heeft voor de kalender of iets meer over het initiatief wil weten kan de website bezoeken met de meer dan toepasselijke naam: www.stichtingboezemvriendinnen.nl.

Meer nieuws