Tour vergroot belangstelling Deltawerken
Tour vergroot belangstelling Deltawerken

Tour vergroot belangstelling Deltawerken

Algemeen

De Tour de France in Zeeland heeft in elk geval de belangstelling voor de Deltawerken positief beïnvloed.De website Deltawerken Online (www.deltawerken.com), van de stichting waarmee het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk eerder dit jaar een intentieovereenkomst heeft afgesloten, is zondag 5 juli ruim vijf keer meer bezocht dan op andere dagen.

De site, een initiatief van Stichting Deltawerken Online, is een van de grootste en meest complete websites over de Deltawerken en waterveiligheid in Nederland en laat de 13 waterveiligheidswerken op verschillende manieren zien. Middels foto’s, animaties, audio, video en virtuele rondleidingen wordt een zo goed mogelijk beeld gegeven van de omvang van de verschillende werken. Dit alles in de talen Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans.

Normaliter benaderen dagelijks een kleine 1000 bezoekers vanuit heel de wereld de site, vooral als daar aanleiding voor is zoals bij grote overstromingen wereldwijd of ander water gerelateerd nieuws. De deltawerken staan in dat verband nog steeds als een groot voorbeeld bekend. De finish van de Tour de France op de Stormvloedkering leverde, zo blijkt nu, eveneens extra online-bezoekers op. Het bijzondere bouwwerk in beeld, met de wielrenners erop, was voor enkele duizenden kijkers aanleiding om online meer informatie er over op te vragen.

Het Watersnoodmuseum en Deltawerken Online zijn in het voorjaar van 2015 een intentieovereenkomst aangegaan om intensief samen te werken. Deze samenwerking is tot stand gekomen vanuit de gedeelde doelstelling om van het Deltagebied het grootste (digitale) openlucht museum van de wereld te maken; ruim 7500 vierkante kilometer groot!

Deze doelstelling past bij de uitvoering van het meerjarenbeleidsplan 2015 – 2018 van het Watersnoodmuseum en wordt ook uitgedragen door onder meer de Amerikaanse ambassadeur Timothy Broas en Deltacommissaris Wim Kuijken in de recent verschenen beleidsfilm van het Watersnoodmuseum. Samen zullen het Watersnoodmuseum en Deltawerken Online in het komende jaren deze gezamenlijke ambities uit gaan werken om tot een uniek nieuw concept te komen van het grootste openluchtmuseum wat interessant is voor jong en oud! Naast informatie en berichtgeving over de ramp van 1953, de bouw van de deltawerken en watermanagement in Nederland, komen ook andere gerelateerde onderwerpen aan bod. Het museum ziet de samenwerking en geleidelijke overname van Deltawerken Online, als een belangrijke stap richting de realisatie van een digitaal (Watersnood)museum dat behalve informatie aanbieden over de Deltawerken zich ook wil toeleggen op de ontsluiting van (beeld- en geluids)materiaal dat zich in de databank van het museum bevindt. (foto Karla Peijs, voorzitter van het bestuur van het Watersnoodmuseum en Job van der Sande, voorzitter van Stichting Deltawerken Online).

Meer nieuws