Staatssecretaris bezoekt Pieter Zeeman
Staatssecretaris bezoekt Pieter Zeeman

Staatssecretaris bezoekt Pieter Zeeman

Algemeen

Op maandag 23 februari zal staatssecretaris Sander Dekker, van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een bezoek brengen aan Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee.Doel van het bezoek is het kennismaken met het project E-klas (elektronische klas) en PAL-student (persoonlijke assistent leraar) voor de bètavakken.

Staatssecretaris Dekker zal tussen 12.00 uur en 13.30 uur Pieter Zeeman bezoeken. Hij wordt ontvangen door de rector, de heer J. Lommen, daarna maakt hij kennis met de betrokken docenten en de school, ook volgt hij een les volgens het principe van E-learning. Naast het project E-klas is er tijdens het bezoek aandacht voor het zogenoemde Doorbraakproject, waarvoor Pieter Zeeman zich aanmeldde. Hierbij werken scholen in een Leerlab samen aan vraagstukken rondom gepersonaliseerd leren, daarbij ondersteund door een coach. Startpunt daarbij is dat de scholen een ‘versnellingsvraag’ moeten formuleren. Bij Pieter Zeeman is die vraag: “Hoe kunnen we digitale content inzetten om maatwerk in het onderwijs aan te kunnen bieden.”

In de Leerlabs worden scholen die gepersonaliseerd leren voor ogen hebben, geholpen om dit ook daadwerkelijk in de praktijk te gaan realiseren. De docent krijgt de ruimte om de innovatie in de klas uit te voeren. Het vraagstuk kan variëren van het gebruik van digitale leermiddelen tot de rol van de docent in de klas. In het Leerlab werken scholen in clusters samen, ondersteund door verschillende experts vanuit het project Leerling 2020.

Sinds februari 2011 wordt er in de bovenbouw havo/vwo van Pontes Pieter Zeeman gewerkt met E-klassen en het PAL-project, evenals op 29 andere scholen in Nederland. Het Ministerie van Onderwijs deed daarmee onderzoek naar een andere inrichting van de onderwijstijd bij de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde. Het project is afkomstig van de innovatiekalender van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. E-klas en PAL-student is één van de vijf innovatieprojecten van de InnovatieImpuls Onderwijs (www.innovatieimpulsonderwijs.nl)

Doel van het project is te onderzoeken of met behulp van E-klassen en PAL-studenten hetzelfde rendement behaald kan worden in de bètavakken. Aanleiding voor de innovatieprojecten is de toenemende vergrijzing in Nederland, ook onder docenten van bètavakken, waardoor er steeds minder docenten beschikbaar zijn. Het onderzoek nam vier jaar in beslag en wordt voor de zomer afgerond.

Meer nieuws