Amerikaans bedrijf nieuwe hoofdsponsor ronde Zierikzee
Amerikaans bedrijf nieuwe hoofdsponsor ronde Zierikzee

Amerikaans bedrijf nieuwe hoofdsponsor ronde Zierikzee

Algemeen

Emergo Group wordt de nieuwe hoofdsponsor van de wielerronde van Zierikzee. Dit is maandag tijdens een korte bijeenkomst in café De Gekroonde Suikerbiet, de hoofdsponsor van de afgelopen drie edities, bekendgemaakt. De nieuwe hoofdsponsor is een Amerikaans bedrijf dat zich aan de ronde heeft verbonden voor een periode van drie jaar. Het betreft Emergo Group dat in handen is van René van de Zande, geboren en getogen in Nieuwerkerk. De vijftiger is in de negentiger jaren geëmigreerd naar Amerika. Van de Zande is ook sponsor en eigenaar van voetbalclub Austin Aztex dat Amerikaanse kampioen in de hoogste amateurdivisie geworden. ?Trainer van Austin is Paul Dalglish, een zoon van Kenny Dalglish, ooit speler van Liverpool. Van de Zande speelde in zijn jeugd bij SKNWK. 

René van de Zande was in augustus 2013 op voor werk en privé op bezoek op Schouwen-Duiveland. WereldRegio tekende toen het onderstaande volgende verhaal met hem op.

Van de Zande zoekt het goede geld

Oud-Nieuwerkerker timmert in Austin zakelijk en met voetbalclub aan de weg

RENESSE – Ineens kwam het oude gevoel van vroeger terug toen hij veelal met het tweede team van kersverse eerstedivisionist Achilles’29 met de bus naar uitwedstrijden reed. ,,Ik zag de jongens bij de eerste wedstrijd de bus in gaan. Die spanning.” Dat was voor Rene van de Zande het moment om te investeren in Austin Aztex, wat voorlopig heeft geleid tot het Amerikaanse voetbalkampioenschap in de Premier Development League (PDL).

De begin augustus behaalde titel geeft Van de Zande geen aanleiding op zijn lauweren te gaan rusten. Hoewel het nieuwe seizoen pas in mei 2014 aanvangt, treft hij de komende tijd al de nodige voorbereidingen. ,,We hebben een goed product. Ik ben een liefhebber van sport en ik kijk er naar uit hoe we er volgend jaar mee aan de slag gaan. Maar”, weet Van de Zande, ,,Amerikanen vergeten heel snel. Ik ben nu bezig om de huidige sponsors vast te leggen.” Middels een paginagrote advertentie in de Austin Statesman is onlangs nog eens de aandacht gevestigd op de prestaties van Austin Aztex en in september heeft in het gemeentehuis van Austin een themabijeenkomst over de voetbalclub plaats. Dat bepaalt op welk niveau – daarover later meer – Austin Aztex in 2014 actief is. Het succes van de voetbalclub uit de Texaanse plaats komt niet zomaar uit de lucht vallen. In 2012 haalde ze de play-offs van de competitie in Texas. Het afgelopen seizoen werd de goede lijn doorgetrokken in de PDL, het hoogste amateurniveau in de Verenigde Staten. Na het kampioenschap van Texas werd Austin Aztex ook kampioen van de zuidelijke staten waardoor ze aan het nationaal kampioenschap van Amerika en Canada mochten meedoen. Eenmaal bij de laatste vier mocht het kwartet halve finalisten een bid doen om de halve finales en de eindstrijd. De club van Van de Zande kwam met de beste ‘aanbieding’. Toch kneep de eigenaar hem wel. ,,Als wij de halve finale op vrijdag niet gewonnen hadden, was het stadion op zondag aardig leeg gebleven.” Bovendien had Van de Zande dan ook een financieel risico gelopen. ,,Toen we net aan de competitie begonnen, zaten er gemiddeld twaalfhonderd toeschouwers. Dat aantal groeide gestaag. In de laatste wedstrijd”, doelt Van de Zande op de finale tegen het Canadese Thunder Bay Chill, ,,zaten er 4.300 mensen.” In de finale trof Austin Aztex in Thunder Bay Chill een fysiek sterke tegenstander. Lachend: ,,Maar dat hebben we rechtgetrokken met de hitte want dat zijn de Canadezen niet gewend”. Met het bereiken van de play-offs en het nationaal kampioenschap, waaraan 64 teams meededen, zien Van de Zande en Austin Aztex meer mogelijkheden voor de voetbalsport in Austin. ,,Mijn doel is er een stabiele club op langer termijn van te maken. De stad heeft veel mensen die geïnteresseerd zijn in deze sport. Ik ben op zoek naar het goede doel, dus bedrijven waaraan we langer termijn wat aan hebben.” Ook is bereid er zelf nog wat in te steken. ,,Ik ben nog steeds Nederlander en Zeeuw en geld moet besteed worden, maar ik heb mezelf wel een limiet gesteld”. Voor deelname aan de PDL betalen clubs een zogenaamde franchise fee (lees: startgeld) van vijftigduizend euro en is er budget van drie ton nodig. Vanwege de wijdsheid van de staten gaat het geld vooral op aan reis- en verblijfskosten. Bovendien is in de PDL en hogere divisie geen promotie of degradatie mogelijk. Het principe is eenvoudig: hoe meer je betaalt, hoe hoger je speelt. Dat is kwestie waarover Van de Zande zich momenteel buigt. Na de PDL volgt de United Soccer League voor professionals, het één na hoogste niveau in de VS. Om daarin te kunnen instromen betaal je vijfhonderduizend dollar fee en ligt het budget tussen de één en anderhalve miljoen. ,,Na de euforie en een kampioenschap wil je snel verder. Ik denk dat het verstandiger is eerst iets op te bouwen en je te richten op marketing en sponsors. Wat het nog steeds soccer versus de andere sporten”, refereert Van de Zande aan de meer populaire sporten honkbal, basketbal en American football.    Omdat Van de Zande in Emergo Group een goed lopend bedrijf heeft, is hij in staat financiën in de club te stoppen. Dat hij geld steekt in Austin Aztex komt omdat zijn bedrijf sinds 2004 in de gelijknamige stad is gehuisvest. ,,De stad is goed geweest voor ons bedrijf en we willen met het voetbal wat teruggeven aan de stad. Austin wordt drukker de komende jaren en Texas staat bekend om American football. Maar wij denken dat het voetbal hier heel veel mogelijkheden heeft. We hebben het niet doelbewust uitgezocht, maar de combinatie Austin Aztex en Emergo Group werkt.”

 ,,Eind dit jaar dertig kantoren”

De vijftigjarige Rene van de Zande is geboren en getogen in Nieuwerkerk. Tot zijn negentiende voetbalde hij bij SKNWK, daarna speelde hij bij Achilles’29 in Groesbeek. In de jaren negentig emigreerde hij naar Amerika waar hij maatschappelijk carrière maakte door directeur te worden van Emergo Group. Het Europese kantoor zit in Den Haag en is één van de 25 vestigingen wereldwijd. ,,Eind dit jaar hebben we dertig kantoren.” Emergo Group verzorgt de certificering van medische hulpmiddelen. ,,Onze klanten zijn de fabrikanten.” Zo’n vijf keer per jaar komt Van de Zande Nederland, vooral voor familiebezoek. Tot twee jaar geleden trapte hij zelf nog tegen een balletje. Echter, een hernia weerhoudt hem daar nu van. ,,Als ik gras ruik en zie, kriebelt het wel.” Als vervanging van het voetbal doet hij aan fitness en fietsen.

 

 

Meer nieuws