Havo Pontes onderuit in Volkskrant - reactie rector Lommen

Algemeen

De Havo van Pontes Pieter Zeeman is in de zaterdageditie van de Volkskrant hard onderuit gehaald als een van de slechtst presterende Havo's van Nederland. Rector Sjef Lommen van Pieter Zeeman heeft daar de volgende reactie op.

[banner]

Reactie ,,Een school, dus ook wij, zijn uiteraard niet blij met een bericht te behoren tot de slechtst presterende Havo's van het land.?Uiteraard kun je de manier waarop een dergelijk lijstje is opgesteld ter discussie stellen, het is tenslotte alleen maar gebaseerd op de cijfers van het centraal schriftelijk examen, en de vergelijking advies basisscholen en het uitstroomniveau van de leerling. Toch maakt een dergelijk bericht je uiteraard niet blij.??Overigens is het voor Pontes Pieter Zeeman geen echt nieuws, uiteraard weten wij hoe wij presteren, de resultaten uit het schooljaar 2010-2011, waar dit onderzoek over gaat, stemden ons uiteraard ook niet tevreden. Ook eerdere resultaten hebben ons al in een vroeger stadium doen besluiten om deze problematiek aan te pakken.

De schoolresultaten kunnen beïnvloed worden vanuit twee kanten. Allereerst speelt de kwaliteit van onderwijs hierbij een rol en uiteraard speelt ook de leerling een belangrijke rol. Samen met de leerkrachten hebben we ons in de afgelopen paar jaar verdiept in het toetsbeleid, van daaruit verdiepten we ons ook in de lessituatie in de klas. Wat doen wij in onze lessen, zodat we inderdaad komen tot een werkelijke uitdaging van onze leerlingen en hoe stimuleren we hen op een zodanige manier dat ze meer doen dan voor een 'zesje' gaan? Samen met een pedagogisch studiecentrum zijn we hier nu voor het derde jaar mee bezig.

Een tweede aspect is; "Hoe kunnen we leerlingen nu meer motiveren?" We denken dat te kunnen doen door leerlingen ook zelf een keuze te laten maken in de te volgen lessen. Leerlingen kunnen vanaf dit cursusjaar een deel van hun rooster zelf bepalen. Ze kunnen een keuze maken voor lessen waarin zaken nog eens extra uitgelegd worden of nogmaals onder de aandacht gebracht. Zo kunnen leerlingen deels zelf kiezen voor welk vak ze meer uitleg nodig hebben.?De vakdocenten geven op basis van behaalde resultaten toestemming voor het wel of niet volgen van de genoemde lessen.?Hiermee voorkom je dat leerlingen die een en ander al snappen nogmaals hetzelfde verhaal moeten aanhoren en zo kunnen ze  kiezen voor een vak waar ze minder in presteren.??Het is op dit moment nog te vroeg om te kunnen aangeven of dit de sleutel tot succes is, we werken nog steeds hard aan kwaliteit. Wel kunnen we al constateren dat voor het schooljaar 2011-2012 de resultaten van onze Havo- leerlingen zijn verbeterd, waardoor we volgend schooljaar niet in ditzelfde lijstje zullen staan." einde reactie.

Meer nieuws