Zeeuwland benieuwd naar eigen imago

Algemeen

Woningbouwcorporatie Zeeuwland wil weten hoe Schouwen-Duiveland over haar denkt.Zeeuwland is begin dit jaar gestart met een nieuwe ondernemingsstrategie en huisstijl. Nog deze maand start de organisatie een imago-onderzoek. Niet alleen onder huurders, maar ook onder woningbezitters, woningzoekenden en partners als de gemeente en het Welzijnshuis. In januari moeten de resultaten op tafel liggen.

[banner]

Directeur-bestuurder Antoine de Ceuster: ,,We willen graag weten of we op koers liggen met onze doelstellingen. Ik heb er wel vertrouwen in, al zit er altijd iets in wat kan verrassen.”

De Ceuster windt er geen doekjes om. Natuurlijk wordt hij bij tijd en wijle aangesproken (of beter nog: leest hij erover) dat critici vinden dat hij met zijn 130.000 euro wel erg riant betaald wordt voor het werk wat hij doet. In het jaarverslag wordt zelfs van 190.000 euro gesproken, maar dat is volgens De Ceuster nadrukkelijk niet allemaal salaris. ,,Natuurlijk vind ook ik dat ik een goed salaris heb. Zo waren de regels indertijd. Mensen zijn er in de loop der jaren anders tegenaan gaan kijken”. Dat hij onder zijn collega’s in het Zeeuwse bovenaan staat komt volgens hem vooral ook door wat wel en niet bij het inkomen wordt gerekend. ,,We zijn daar transparant in.”

Op de vraag of hij vindt dat zijn inkomen naar beneden bijgesteld zou moeten worden, is hij duidelijk. ,,Dat is niet aan de orde. We hebben ons altijd aan de regels gehouden. Dan mag je er op vertrouwen dat die afspraken ook worden gerespecteerd.”

Over imago gesproken. Steeds vaker komen de corporaties in het nieuws met onverantwoorde investeringen. Risico’s die nu opbreken. ,,Er is niet een project waarvan ik wakker hoef te liggen”, reageert hij. ,,We speculeren niet met financiële producten of grond, we kopen geen schepen, geen grote kantoren. Nee, risicovolle projecten doen wij niet aan mee.”?Toch heeft Zeeuwland enkele jaren geleden vijf miljoen euro gestoken om een project voor studentenhuisvesting in Rotterdam van de grond te krijgen. ,,Klopt, daar hebben wij samen met ander Zeeuwse corporaties een deelneming in, maar voor die vijf miljoen is een garantie afgegeven.”

,,Ik heb nog nooit de verleiding gevoeld om met het geld van de corporatie grote risico’s te nemen. Je moet de werkelijkheid niet uit het oog verliezen.” In die zin hoopt De Ceuster dat er bij de inwoners van Schouwen-Duiveland door de gevolgen van risico’s van andere corporaties geen negatief imago rond zijn corporatie hangt.

Ook vermoedt hij dat de huurders de investeringen in de leefbaarheid wel weten te waarderen. Van de in totaal 29 miljoen euro omzet, zit jaarlijks ongeveer een miljoen in bijvoorbeeld de dorpshuizen, theater de Weverij en andere samenlevingsprojecten. ,,Als je onze huurders vraagt wat ze echt belangrijk vinden dan is dat eerder een prettige leefomgeving, dan het onderhoud aan de woning. Al zeg ik er wel bij, dat die ook in orde moet zijn.”

,,Er is nog nooit een brief op mijn bureau beland met daarin een klacht over onze investeringen in de samenleving. We kunnen het blijkbaar goed uitleggen dat we met het geld van onze huurders ook dingen in het algemeen belang doen.” En als Zeeuwland investeert in dit soort projecten moet De Ceuster altijd te rade bij zijn Raad van Commissarissen. Maar dat is bij de corporaties die in opspraak zijn gekomen, geen garantie voor zorgvuldigheid gebleken. ,,Nee, daar hebben ze duidelijk zitten slapen.”

Zeeuwland kent geen concurrentie op het eiland. Waarom is ze dan toch zo geïnteresseerd in het eigen imago?,,Ik denk juist daarom. Juist in onze positie zijn we verplicht goed te presteren. Daarom ook dat we vorig jaar stappen hebben gezet in de manier waarop we als medewerkers van Zeeuwland met onze klanten omgaan. Daarom ben ik zo benieuwd hoe de samenleving nu, een jaar verder, tegen ons aankijkt. Juist omdat we de enige corporatie op het eiland zijn moeten we met kop en schouders boven anderen uitsteken”. Voor De Ceuster is de positie van Zeeuwland geen vanzelfsprekendheid.

Maar parallel aan het imago-onderzoek schuiven de donkere wolken boven de organisatie met alle voornemens van het kabinet Rutte 2. Het kan Zeeuwland flink wat geld gaat kosten. Dat betekent dat een aantal maatregelen onafwendbaar lijkt: huren omhoog, nieuwbouwplannen faseren, onderhoud ietsje minder, snijden in de eigen organisatie en misschien wel de meest kansrijke het verkopen van woningen. ,,Zeker aan mensen met een inkomen van meer dan 43.000 euro. Die gaan er met kopen meestal op vooruit. Ik ben hier een groot voorstander van als we daardoor de huren niet extra hoeven te verhogen en onze nieuwbouwprojecten kunnen realiseren.”

Meer nieuws