Gemeente start met scannen reisdocumenten

Algemeen

Met ingang van vandaag controleert de gemeente met behulp van een ID-scanner reisdocumenten, rijbewijzen en andere identiteitsbewijzen geautomatiseerd op echtheidskenmerken. Hiermee is het mogelijk binnen enkele seconden uitsluitsel over de echtheid van een document te verkrijgen. Daarnaast wordt verondersteld dat het hebben van een dergelijke scanner een afschrikkende werking heeft op personen die ID-fraude willen plegen.

[banner]

Fraude met identiteitsdocumenten veroorzaakt aanzienlijke schade bij overheid en bedrijfsleven. ID-fraude is wereldwijd zelfs de nummer 1 fraude. Ook in Nederland. Het leed is voor een burger niet te overzien wanneer de ID 'gestolen' wordt, nog afgezien van de financiële schade. Hoe vaak fraude met identiteitsdocumenten precies voorkomt is moeilijk te schatten. Er zijn zoveel documenten in omloop dat medewerkers nooit alle foute exemplaren kunnen onderscheppen. Het nieuwe apparaat moet voor 99% zekerheid bieden. Aanschafkosten: 5000 euro.

Het doen gelden van rechten op toegang en inschrijving, het aanspraak maken op arbeid of overheidsvoorzieningen, het aangaan van commerciële transacties bij banken en verzekeringen en het nakomen van (sommige) plichten dient dan ook bij de aanvang van iedere keten te worden vooraf gegaan door het vaststellen van de identiteit.

 

ID documentverificatie en authenticatie worden dan ook steeds belangrijker. Naast verificatie van het document (of het document in omloop mag zijn), dient ook na gegaan te worden of het ID document zelf wel geldig is.Geschat wordt dat criminelen met een vervalst ID document tot € 40.000 aan overheidsvoorzieningen kunnen misbruiken.

 

Meer nieuws