Zierikzeese bedrijven floreren en expanderen op internet

Algemeen

Winkelen op het wereldwijde web wordt steeds populairder. Zierikzeeënaren, zo leerde onlangs een onderzoek van Post.nl, maken er in Zeeland het meeste gebruik van. Dan komen zo ongetwijfeld een keer langs YourSuprise.com, Knock on Wood en Omoda Schoenen. Want deze drie winkels zijn bijzonder succesvol op het gebied van online shoppen. Onbedoeld en ongewild hebben de drie eigenaren een band met elkaar. Kees Verkerke (Knock on Wood) is de buurman van Wouter de Vries, die op zijn beurt samen met Gerbrand Verton achter YourSurprise.com zit en Verton is weer de broer van Willem en Lourus Verton, de eigenaren van Omoda Schoenen. De verbondenheid wordt alleen maar groter vanwege hun succesverhalen op internet waarbij de bezoekersaantallen je veelal doen duizelen. De redenen van webwinkels laten zich raden. Schoenenbaas Willem Verton: ,,Voor extra service richting de klanten en we willen een groter gebied bereiken”. Speelgoedverkoper Verkerke: ,,Zo heeft de markt zich ontplooid. Toen ik de winkel ben begonnen, heb ik daar meteen een webshop aan vastgekoppeld. In de loop van de tijd heb ik de site vernieuwd en gemoderniseerd. De concurrentie op het web is zo gigantisch groot dat je mee moet doen. Als je het niet meedoet, red je het niet. Althans, met bepaalde artikelen dan”. ,,We wilden een bedrijf starten”, zegt De Vries. ,,We waren klaar met studeren en met onze kennis wilden we iets met internet doen. Het cadeausegment kwam daar als meeste interessante uit. En het gaat lekker”, doelt hij op de verkoop van gepersonaliseerde producten. ,,Op de cadeaumarkt zijn we best vernieuwend en onderscheidend. Daarnaast focussen we ons op kwaliteit en goede service. Dat moet er toe leiden dat iedereen, die een cadeau wil vinden, bij ons terecht komt.” Volgens de ondernemers verdwijnen de ‘gewone’ winkels vanwege het succesvolle online-shoppen niet. ,,We doen het nu sinds 2007”, geeft Willem Verton aan, ,,en de omzet in alle dertien winkels in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland is gestegen.” Ook Verkerke is er van overtuigd dat de winkels met muren en dak blijven bestaan. ,,Zeker in de hoek van het toerisme. Je moet wel attent zijn op de digitale verkoop. Er komt steeds meer concurrentie. Je moet alert zijn. Dat doe je door scherp meeprijzen en veel reclame maken en elke dag aan je webshop te werken. Heel veel mensen kijken op de site en komen daarna naar de winkel.” Over veel mensen gesproken, de webwinkel van Omoda Schoenen wordt dagelijks bezocht door gemiddeld 35.000 bezoekers. ,,Dat is veel in Nederland”, weet Willem Verton inmiddels. Om de duizenden bezoekers van dienst te zijn, zijn bij Omoda Schoenen zo’n vijftig mensen dagelijks in de weer. ,,De klantenservice is open van 9.00 tot 21.00 uur, er zitten mensen in de verzending, op de retourafdeling en er zijn er bezig met het maken van foto’s van de schoenen”, zegt Willem Verton. Van alle bestellingen komt zo’n 35 procent terug naar het distributiecentrum in Zierikzee. De webwinkel van Knock on Wood trekt wekelijks tussen de 2.500 en drieduizend bezoekers. Van de totale omzet van zijn winkel haalt Verkerke tussen de dertig en vijfendertig procent uit het online shoppen van de mensen. De aantallen bij YourSuprise.com variëren nogal. ,,In een rustige maand hebben we zo’n zevenduizend mails en telefoontjes”, geeft De Vries aan. ,,In de cadeaumaanden en bij vader- en moederdag kan dat oplopen tot twaalfduizend klantcontactmomenten.” Dat worden er in de toekomst nog veel meer. ,,We streven naar een grotere naamsbekendheid in Nederland en België en willen ook en stevigere positie in Duitsland en Frankrijk.” Ook Engeland is al ‘in the picture’. ,,En we willen verder uitrollen naar de rest van Europa.” Ook Knock on Wood en Omoda Schoenen zijn internationaal bezig. De speelgoedwinkel heeft een Belgische site lopen en de schoenenreus heeft al België en Duitsland in haar pakket. Verton: ,,En dit jaar nog gaan we naar Frankrijk”.

Meer nieuws