Veel belangstelling scholieren voor monumentenklassendag

Algemeen

Ongeveer 220 leerlingen van vijf verschillende basisscholen op Schouwen-Duiveland doen vrijdag 9 september mee aan de Open Monumenten Klassendag, die dit jaar voor de tweede achtereenvolgende keer op Schouwen-Duiveland wordt gehouden.Deze klassendag is een initiatief van de landelijke stichting Open Monumentendag, bedoeld om de interesse van jongeren voor het verleden te wekken. Dit gebeurt door het bezoeken van een monument op de vrijdag vóór de Open Monumentendag [banner] Op Schouwen-Duiveland gaan de leerlingen van de Theo Thijssenschool, de Sint Willibrordusschool en de Jan Wouter van den Doelschool op monumentenbezoek. Voor de Theo Thijssenschool staat een bezoek (10.30 uur) aan de Nobelpoort op het programma, waar gemeentearchivaris Huib Uil een en ander vertelt over de geschiedenis van deze poort met zijn twee, verschillende torenspitsen.De leerlingen van de Willibrordusschool uit Zierikzee hebben de Gasthuiskerk (8.45 uur en 10.15 uur) en de Evangelisch Lutherse kerk (9.00 uur) voor een bezoek uitgekozen. Hun leeftijdgenootjes van de Jan Wouter van den Doelschool hebben een bezoek gepland aan de Nobelpoort (9.00 uur) en aan de Evangelisch Lutherse kerk (10.30 uur). De Bruse basisschoolleerlingen van zowel De Meerpaal als Op Dreef zijn vrijdag 10 september te vindenin de Oudheidkamer (Brusea). Een aantal leerlingen van De Meerpaal gaat om 10.30 uur een kijkje nemen in de Dikke Toren in Zierikzee.Met deze klassendag wil de landelijke Stichting Open Monumentendag de belangstelling van kinderen uit de hoogste groepen van het basisonderwijs voor het verleden prikkelen door ze op een ongedwongen manier kennis te laten maken met monumenten. Hierdoor hoopt de stichting een basis te leggen voor interesse in en waardering voor het cultureel erfgoed op latere leeftijd. Ook kunnen hun enthousiaste verhalen aanleiding voor hun ouders zijn om op de Open Monumentendag van zaterdag 10 september een of meerdere monumenten te gaan bezoeken. Voordat de kinderen een kijkje gaan nemen in het gekozen monument, krijgen ze in de klas een korte introductie over monumenten. Zij maken hierbij kennis met de monumensjes; dit zijn figuurtjes die de vroegere bewoners van een monument voorstellen en die het verhaal achter het monument vertellen. Ook krijgen zij een monumentenkijker.Kijken aan de hand van deze monumentenkijker, ervaren en vooral beleven staan centraal bij dit monumentenbezoek. Aan de hand van deze monumentenkijker (er zijn verschillende soorten, afhankelijk van het monument ) krijgen de leerlingen een beeld hoe mensen vroeger in en om het monument leefden. Met het maken van een Monumentenkaart, waarop de leerlingen hun ervaringen van die dag kunnen uitbeelden, wordt de klassendag afgerond. 

Meer nieuws