Dikke acht voor dienstverlening zorgloket

Algemeen

De kwaliteit van de dienstverlening van het Zorgloket (afdeling Werk, inkomen en zorg) wordt gemiddeld gewaardeerd met een 8.3. De dienstverlening van de zorgaanbieders bij aanvragen voor hulp bij het huishouden scoorde een 8.2. Dit blijkt uit een willekeurige steekproef in de periode juni 2009-juni 2010 onder vijfendertig cliënten van het Zorgloket van de gemeente Schouwen-Duiveland. Onderzocht werd hoe zij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de dienstverlening door de zorgaanbieders bij aanvraag van huishoudelijke hulp waardeerden.

[banner]

 

De gemeenteraad heeft in september 2009 de wens geuit om te onderzoeken hoe cliënten denken over de dienstverlening vanuit het Zorgloket én de dienstverlening van de zorgaanbieders van huishoudelijke hulp. Doel van dit onderzoek is de wens om deze dienstverlening waar mogelijk nog te verbeteren. Hoewel de ondervraagden de dienstverlening van zowel het Zorgloket als van de zorgaanbieders kwalitatief bijzonder goed vonden (ruim een 8 ) zijn er ook aanbevelingen voor verbetering gedaan. Een daarvan is het belang dat cliënten hechten aan persoonlijk contact bij een WMO-aanvraag. Nagegaan moet worden of dit persoonlijke contact een vast onderdeel van de WMO-aanvraag kan worden. Voorlichting waar men moet zijn als men een zorg-aanvraag heeft verdient meer aandacht. Andere aanbevelingen zijn: het verbeteren van de informatie door de zorgaanbieders over rechten (inspraak, klachten, schadevergoeding etcetera), het nader onderzoeken van de mogelijkheden voor diensten als een klussendienst, een boodschappenservice of een hondenuitlaatdienst en het schriftelijk vastleggen van zorgafspraken tussen zorgaanbieders en cliënten.

Meer nieuws