Nieuwe schuldhulpverlener van start gegaan

Algemeen

Harm Nielsen en Arzu Sürmegözlüler van de kersverse schuldhulpverlener Westerbeek weten zeker, dat er geen wachtlijst zal ontstaan voor mensen die met hun problemen aankloppen. Op dit moment wordt het kantoor op de tweede verdieping van makelaarskantoor Bijdevaate aan de Zierikzeese Grachtweg ingericht. De gemeente heeft in Westerbeek een nieuwe partner in het bestrijden van schuldproblemen gevonden. Het laat een wat absurdistische indruk achter. Wie een bezoek wil brengen aan de schuldhulpverlener wacht in een hal, waar posters van riante villa’s hangen met wervende teksten. Het pand is immers van de makelaar/projectontwikkelaar. Maar het doel van het bezoek is een andere: kan Westerbeek mij helpen bij het op de rails krijgen van mijn financiën en daarmee vaak ook mijn leven. [banner] Harm Nielsen, operationeel manager van Westerbeek, kan er wel om lachen. ,,Maar mensen mogen toch ook een droom hebben?”, reageert hij. Samen met Arzu Sürmegözlüler legt hij uit waar het bedrijf voor staat. Sürmegözlüler, die de dagelijkse werkzaamheden voor haar rekening gaat nemen, is trouwens wel blij met de nieuwe stek op het eiland. ,,We helpen mensen van het hele eiland. Van Bruinisse tot Haamstede. Ons kantoor is goed met het openbaar vervoer bereikbaar.” Enkele weken geleden al maakte WereldRegio bekend, dat de gemeente vaarwel had gezegd tegen het maatschappelijk werk en de kredietbank als partners in de strijd tegen het toenemend aantal schulden bij de inwoners van de gemeente. Wethouder Houtekamer wilde toen nog niet zeggen welke partij de klus zou vernemen. Wel dat de nieuwe partner minder zou kosten én een ,,integrale benadering van de problemen” voor ogen had. Nielsen legt uit, dat schulden te vaak nog louter financieel worden benaderd. ,,Iemand komt als het ware met een schoenendoos binnen en de hulpverlener lost de problemen op. Er wordt erg instrumenteel gedacht. Wij willen weten wat er echt aan de hand is. Wat is de hulpvraag?” Moeders, die vinden dat ze door de schulden geen goede moeder zijn, deurwaarders voor de deur, angst om uit huis te worden gezet. Sürmegözlüler: ,,Natuurlijk kijken we meteen wat haast heeft. Zo willen we graag weten of er huurachterstanden zijn, hoe staat het met de energierekening en de ziektekosten. Daar ga ik meteen mee aan de slag door de schuldeisers te bellen en te vertellen, dat de betrokkene zich bij ons heeft gemeld.” Dat werkt vaak omdat – zo stelt Nielsen – deze instanties vaak afspraken hebben met de lokale overheid. ,,Niemand is er bij gebaat dat mensen uit hun huis worden gezet. Dat komt ook niet sociaal over natuurlijk.” Verder legt het tweetal uit, dat de cliënten perspectief wordt geboden. Sommige regelingen kunnen wel drie tot vier jaar duren. Dan is de horizon wat te ver uit beeld voor mensen. Sürmegözlüler: ,,Mensen moeten weten dat we ze altijd willen helpen. We hebben misschien niet altijd de expertise in huis, maar dan halen we die erbij”. Westerbeek levert namelijk geen psychosociale hulpverleners. Daarvoor klopt de organisatie bijvoorbeeld aan bij het maatschappelijk werk, waarmee momenteel contacten worden gelegd. Het aantal mensen met problemen neemt snel toe en het tweetal verwacht dat de kredietcrisis dat alleen maar zal versterken. In de korte tijd, dat Westerbeek op het eiland zit hebben zich bijvoorbeeld ook al vijf ondernemers gemeld. Nielsen: ,,Die problematiek is vaak complexer, maar dan vliegen we gewoon expertise in.” Dat stelt hij ook als de vraag naar hulp snel toeneemt. ,,We zorgen dat er extra mensen bijspringen.” Op de website van Westerbeek wordt ook gezocht naar mensen, die de interne opleiding tot schuldhulpverlener willen volgen. Ook in Zeeland zoekt de onderneming naar mensen. Allemaal met als doel mensen van hun problemen af te helpen. Bij voorkeur op minnelijke wijze, zoals dat heet. Samen het probleem oplossen. En zijn schuldeisers hardnekkig in hun eisen, dan is er nog een wettelijk traject om een oplossing af te dwingen. Nielsen: ,,In de hulpverlening wordt wel eens gesproken over ongemotiveerde klanten. Daar geloven wij niet in. Je hebt wel incompetente hulpverleners. Je moet niet vertellen wat goed voor iemand is. Het is de kunst om de cliënt dat zelf te laten inzien. Anders zie je de mensen snel weer terug.” Het kantoor van Westerbeek is maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag bereikbaar van 08.30-17.00 uur, telefonisch op 0111-412305 en per mail via a.surmegozluler@westerbeekbv.nl. 

Meer nieuws