TomTom dupeert Sirjansland volop ondanks verbodsborden

Algemeen

Vrachtwagenchauffeurs gehoorzamen blindelings hun navigatiesysteem, en komen klem te zitten op Lageweg Als zoveelste dorp in Nederland is nu ook Sirjansland de dupe geworden van het autonavigatiesysteem TomTom. Meerdere keren per week rijden vrachtwagenchauffeurs zich klem op de Lageweg, hoewel verbodsborden en handgeschreven waarschuwingsborden er nadrukkelijk op wijzen dat zij deze dorpsstraat niet eens in mogen. De oorzaak: ze vertrouwen blindelings op hun TomTom.

Martha van Dam, bewoonster van de Lageweg, heeft onlangs een smeekbede opgehangen aan het begin van haar straat. ,,Vrachtwagens, TomTom = Dom”, luidt haar tekst. ,,Niet door ons dorp, maar erom (ook voor Kreko en CZAV).” Het helpt niets, vertelt een buurman, Beschier Kieviet (1948), zelf vrachtwagenchauffeur. Zijn collega’s blijven koppig de Lageweg indraaien, om verderop te ontdekken dat doorrijden onmogelijk is.

Her en der in Nederland klinken steeds vaker klachten dat vrachtwagenchauffeurs met hun zware en grote voertuigen onlogische routes nemen, dwars door dorpen en over wegen die daarop niet berekend zijn. Als gevolg van deze hardnekkige gehoorzaamheid aan hun navigatiesysteem ontstaat er schade en doen zich zelfs regelmatig gevaarlijke situaties voor. In de Betuwe leeft dit probleem, maar ook bijvoorbeeld in Twente. Sirjansland is eerder in de publiciteit geweest, twee jaar geleden, toen de bevolking de vrachtauto’s massaal zat was. Dat betrof vooral chauffeurs die vast kwamen te zitten omdat ze per se via de dorpskern naar de Kreko wilden rijden, de horecagroothandel die gevestigd is aan de Kerklaan.

Als de Kreko het bedrijfsadres zou veranderen in Kerkepad, zeiden boze bewoners destijds, zou de chauffeurs op gezag van hun TomTom buitenom rijden en is het probleem verholpen. Maar dat is niet zo eenvoudig, reageerde directielid F. van Doorn in de media, want dan moet alle drukwerk veranderd worden.

Inmiddels is op de Bredeweg, vlak voor de kruising met de Lageweg, een opzichtig blauw bord geplaatst, dat vrachtwagenchauffeurs die naar de Kreko-vestiging moeten, er op wijst dat zij daartoe rechtdoor moeten rijden, om Sirjansland heen dus. En linksaf slaan naar de Lageweg is verboden, maant het bord. Eronder is nog een handgemaakt bordje aangebracht, dat met een pijl aangeeft dat voor de Kreko rechtdoor gereden moet worden. Martha van Dam maakte ten overvloede nog eens een eigen waarschuwingsbord. De handtekeningenactie die bewoners van Sirjansland toentertijd hielden, heeft weliswaar tot het officiële verwijsbord op de Bredeweg geleid, maar verder is alles hetzelfde gebleven. De chauffeurs rijden nog steeds doodgemoedereerd de Lageweg in; ze negeren alle borden. Bewoner Kieviet weet hoe dit komt. “De meeste vrachtwagens zijn uitgerust met een TomTom die is ingesteld op luxe-auto’s. En dat programma stuurt personenauto’s de Lageweg op.” Volgens hem is er heus wel software beschikbaar voor het vrachtwagenverkeer. ,,Maar die is stervensduur en nog niet optimaal. De TomTom is niet dom, de software is alleen niet goed.” Alsof het zo moest zijn, stopt tijdens het korte interview op de Bredeweg plots een vrachtwagenchauffeur naast Kieviet. De chauffeur aarzelde bij het zien van de borden op de kruising. ,,Mijn navigatieapparaat zegt dat ik hier linksaf moet”, maar zijn verstand zei hem dat dit niet ging lukken. De chauffeur bevestigt moeiteloos Kieviet’s opmerking dat verreweg de meeste collega’s van hem de verkeerde software gebruiken, en daar volledig op vertrouwen. Volgens Beschier Kieviet gebeurt het verschillende malen per week dat chauffeurs met hun soms kolossale wagens vast komen te zitten op de Lageweg. Maar er staan toch duidelijke borden? “Die zien ze niet”, weet Kieviet. “Als ze aankomen rijden, letten ze op hun TomTom, is mijn ervaring. Die zegt: Bij de kruising linksaf, en dan kijken ze linksaf. Tja, dan mis je die borden, vooral als je hier nieuw bent.”

 

[banner]

 

 

 

Voor de bewoners is het al ergerlijk genoeg dat vrachtwagens zich door de Lageweg proberen te persen, nog zorglijker is de schade die zij aanrichten bij het terugkeren. Kieviet, met gebaren uitleg gevend op de kruising: “Als ze terugwillen, begint het getob. Achteruit de Lageweg uit gaat nog wel, maar dan moeten ze de bocht nemen, naar links of naar rechts. Dat lukt niet, en dat komt door de vluchtheuvels op de kruising. Ze rijden er dan maar overheen en rijden soms ook een lantaarnpaal of een bloembak omver. Alles rijden ze kapot, omdat ze geen kant uit kunnen.” Kieviet stelt als oplossing voor de vluchtheuvels te verwijderen. ,,Ze zijn bedoeld om het verkeer te scheiden, maar m’n eigen dorpsgenoten rijden rustig binnendoor, dus niet om de vluchtheuvel heen, en vaak nog een beetje hard ook. En het verkeer afremmen, doen ze ook niet, want ze proberen er soms met 80 km per uur langs te scheuren. Bovendien zijn de vluchtheuvels ondingen voor landbouwmachines. Ze maken de weg te smal; boeren kunnen er maar net voorbij. Of ze rijden er noodgedwongen overheen.” Maar hij geeft het toe: ook al zouden de hinderlijke vluchtheuvels worden weggehaald, dan nog zullen vrachtwagenchauffeurs zich willoos naar de Lageweg laten navigeren. ,,Ja,” knikt Kieviet, “dat blijf je voorlopig toch houden. Ik heb 35 jaar ervaring en let op situaties ter plekke. Maar die jonge gasten rijden puur op dat ding.”

Meer nieuws