Compensatie voor nadelige effecten aanleg Maasvlakte 2

Algemeen

Havenbedrijf Rotterdam betaalt 3,4 miljoen euro voor de verbetering van de leefbaarheid en de recreatie op Schouwen-Duiveland. ,,Een kans om extra investeringen te doen in de recreatie”, zegt wethouder AD Verseput. ,,De projecten liggen al klaar op de plank.” Het is een vergoeding voor de aanleg van de tweede Maasvlakte en komt bovenop een andere compensatie ter grootte van twaalf miljoen. Door de aanleg van de Tweede Maasvlakte is het water voor de Schouwse kust tot beschermd gebied verklaard. Dat is nadelig voor visserij en recreatie. Schouwen krijgt de 3,4 miljoen, als het verder geen juridische stappen neemt tegen de komst van Maasvlakte 2. Verseput: ,,We zijn niet tegen de komst ervan, maar er zijn voor Schouwen-Duiveland wel nadelige effecten te verwachten.” Naar aanleiding van de vergoeding meldde B en W van Schouwen-Duiveland op 12 augustus  aan de gemeenteraad: “Wij hebben dan ook geen bedenkingen ingediend of anderszins beroep aangetekend tegen het bestemmingsplan Maasvlakte 2. Dit geldt tevens voor de betreffende toegangsbeperkingsbesluiten voor de Voordelta. Ook zullen wij geen beroep aantekenen tegen het inmiddels door de provincie Zeeland, provincie Zuid-Holland en Ministerie van Verkeer en Waterstaat vastgestelde Beheerplan Voordelta. Ons eerdere beroep tegen het Aanwijzingsbesluit Natura 2000 Voordelta, zoals op 15 juli 2008 behandeld ter zitting van de Raad van State, blijft wel gehandhaafd.” De uitspraak hierover volgt nog. ,,De aannemer staat in de startblokken en de benodigde aanlegvergunningen zijn verleend. Er staat ons nu dan ook weinig meer in de weg om, geheel volgens planning, te starten met de aanleg van Maasvlakte 2. Dit betekent dat begin september gestart wordt”, aldus directeur Ronald Paul van de projectorganisatie Maasvlakte 2. Maasvlakte 2 komt op een nieuw aan te leggen landtong, die bij Voorne-Putten in zee steekt. Het aanleggen van een nieuw stuk land in zee kan grote gevolgen hebben voor stromingen en golven en dus ook voor het milieu en de nautische veiligheid. Met schaalmodellen, geavanceerde rekenprogramma’s en simulators is uitgebreid onderzoek gedaan, om minimale verstorende effecten op het zeemilieu te vinden. Tijdens de ontwerpfase van het project, zijn zeven ontwerpen voor de buitencontour op hun effecten doorgerekend. Voor elk ontwerp werden de gevolgen voor de kustlijn van Zeeland tot aan de Waddenzee in kaart gebracht. De verhoudingen tussen de functies haventerrein, recreatie en natuur zijn bestudeerd om te bezien hoe die men het best in evenwicht kan brengen. De afstand van Schouwen-Duiveland tot aan de Maasvlakte 2 is ongeveer 25 kilometer. De gemeente Schouwen-Duiveland bekijkt de ontwikkelingen daarom met argusogen. Ze is voor de economische omzet en werkgelegenheid voor meer dan 25 procent afhankelijk van recreatie en toerisme Zij vreest daarom de toename van de noord-zuid-verkeersbewegingen, omdat die een negatief effect kunnen hebben op het toerisme. De beleving van het vakantiegevoel kan afnemen bij strandgasten als ze gehinderd worden door overlast van licht, geluid en stankoverlast vanuit het industriegebied. De gemeente Schouwen-Duiveland had daarom bezwaren geuit tegen de komst van de tweede Maasvlakte. ,,We vinden dat we als recreatiegemeente een gezond wantrouwen mochten hebben tegen de komst van de nieuwe Maasvlakte,” concludeerde Verseput. De Voordelta voor Schouwen-Duiveland is echter al aangewezen als Natura 2000-gebied. De aanleg van Maasvlakte 2 gebeurt in een gebied met bijzondere natuurwaarden. Daarom heeft men besloten de effecten van de landaanwinning voor Maasvlakte 2 te compenseren met de aanleg van een zeereservaat, de Voordelta voor de kust van Voorne, Goeree en Schouwen-Duiveland, een beschermd gebied. Het heeft een oppervlakte van ongeveer 25.000 hectare. In het beheerplan is beschreven waar en hoe bestaande activiteiten zoals kitesurfen, wandelen, schelpenwinning, baggeren, suppleren en het uitleggen van boeien en tonnen doorgang kunnen vinden. Er zijn vijf rustgebieden en een bodembeschermingsgebied aangewezen waar het gebruik in meer of mindere mate beperkt wordt. Een aantal activiteiten, zoals bepaalde vormen van visserij, kunnen voortaan alleen met een Natuurbeschermingswetvergunning worden uitgeoefend. Rijkswaterstaat wil dat bij grote evenementen van geval tot geval wordt bezien, of er een natuurbeschermingswetvergunning nodig is. Gemeente Schouwen-Duiveland ziet dat als inbreuk op het eigen toeristisch product en heeft bij Rijkswaterstaat een verzoek ingediend, om bestaande grote evenementen zonder de Nbwet-procedure te laten doorgaan. De Rotterdamse haven is de laatste jaren gestaag gegroeid. Het plafond was echter bereikt. Het bestaande havengebied biedt geen ruimte meer voor grote, nieuwe containerterminals en chemische clusters. Daarom is in 1997 gestart met het project Maasvlakte 2. Door nieuw land in de Noordzee te creëren kan de haven in toekomst blijven groeien. Binnen het Project Mainportontwikkeling Rotterdam werken het Havenbedrijf, de gemeente en stadsregio Rotterdam, de provincies Zuid-Holland, Zeeland en vijf ministeries samen. ,,Maasvlakte 2 heeft de ambitie om het meest duurzame havengebied te worden”, aldus Ronald Paul. ,,We hebben ons gebaseerd op milieuonderzoek dat tot het meest uitputtende en grensverleggende behoort, dat tot nog toe is uitgevoerd. Met de dubbele doelstelling van economische groei en verbeterde leefbaarheid. Duurzaamheid is een ontwikkeling waarbij de huidige generatie in zijn behoeften voorziet, zonder latere generaties te beperken om in hun behoeften te voorzien. Duurzaamheid wordt in alle fasen van het project meegewogen.” De bedrijven Boskalis en Van Oord gaan Maasvlakte 2 aanleggen. De baggeraars werken met moderne, schone en energiezuinige schepen. Gebruikers van de haven zijn trouwens verplicht om te werken conform de richtlijnen ‘duurzaam bouwen’. Men kiest ervoor om economische bedrijvigheid te combineren met mogelijkheden voor recreatie en het aanleggen van natuurgebied. Op Maasvlakte 2 komen daarom nieuwe natuur- en recreatiegebieden. In het zuidwesten komt een dagstrand voorzien van ruime parkeermogelijkheden. De verwachting is, dat er zich op het nieuwe stuk land in zee een natuurlijk duinlandschap ontwikkelt. Bovendien worden er tegelijkertijd drie nieuwe natuur- en recreatiegebieden aangelegd rond Rotterdam.

Meer nieuws