De belangstelling voor streekproducten groeit

Algemeen

De belangstelling voor streekproducten op Schouwen-Duiveland neemt sterk toe. Ook evenementen rond dit fenomeen staan vaker op de agenda. Ondernemers springen in op de behoefte van met name de toeristen om producten uit de streek aan de man te brengen.

Richard Snijder van restaurant de Heerenkeet in Kerkwerve merkt het als geen ander. ,,Als we producten uit de streek op de kaart zetten, dan scheelt dat de helft in de verkoop.” Hij doelt hierbij op bijvoorbeeld Schouws lam en Oosterscheldepaling. Met name de paling moet ook op Schouwse wijze bereid worden, dus veel peper en zout.

Datzelfde geldt voor zeekraal en in mindere mate lamsoor. ,,Bij lamsoor moeten we vaak uitleggen, dat het niks met een lam te maken heeft. Het klinkt de mensen wat vreemd in de oren.” Daarnaast is het Zeeuwse bolusijs een ‘hardloper’ zoals Snijder het omschrijft.

Ook Zuidbos, de biologische kwekerij in Noordgouwe profiteert van de belangstelling voor streekproducten. Geertje Aangeenbrug merkt dat mensen speciaal voor de sherrytomaatjes komen. En ook de komkommers doen het goed. ,,We hebben natuurlijk wel een speciaal publiek. Biologisch geteelde producten komen altijd al uit de streek. Maar we merken we een toenemende belangstelling. Misschien ook omdat we er veel aandacht aan besteden.”

Johan van de Velde van wijnboerderij de Kleine Schorre zegt het nooit zo druk gehad te hebben als de laatste tijd. Hij is veel in het nieuws geweest met zijn wijnen en dat levert bezoekers op. ,,De wijn loopt storm. Mensen komen speciaal naar ons toe. Maar ook de producten in de winkel gaan goed.” Van de Velde noemt hierbij speciaal de jammen, mosterd, bakmeel en (appel)chips. Allemaal van het eiland en allemaal populair.

Zaterdag 2 augustus organiseert zijn boerderij het eerste Zeeuwse wijnfeest. Om 14.00 uur gaan de poorten open en wordt het publiek gefêteerd op Schouwse lekkernijen: wijn en eten dus. De Kleine Schorre is de grootste wijngaard van Nederland met zijn acht hectare. Deze oppervlakte is goed voor zo’n 50.000 flessen witte wijn. Het streven is om er jaarlijks 70.000 flessen van te maken.

Volgens Van de Velde levert zijn bedrijf niet alleen aan particulieren, maar juist ook aan bedrijven. ,,En je ziet het vaker in de recreatiesector. De Julianahoeve bijvoorbeeld werkt ook met streekproducten. Bijvoorbeeld als er een stacaravan verkocht wordt. De mensen vinden het leuk.”

Een ander evenement, dat inspeelt op Schouwen-Duivelandse specialiteiten is recreatiebedrijf Van Langeraad in Kerkwerve. Daar wordt zaterdag 2 augustus het jaarlijkse palingroken georganiseerd. Ook een typische streekactiviteit. Het evenement trekt veel belangstellenden.

Meer nieuws