Ondernemers storen zich aan donker gat

Algemeen

IJsalon Capri op de hoek van de Mol en de Dam in Zierikzee staat er in de wintermaanden afgesloten en verlaten bij.Met reclameborden van een plaatselijke makelaar voor de grote ruiten, trakteert eigenaar R. Verschuren het winkelend publiek ’s winters op het huizenaanbod in plaats van de ijscoupes en koffie die er ’s zomers worden geserveerd. Passanten en naburige ondernemers storen zich aan, zoals ze zelf zeggen, het donkere gat. ,,Nog even en de vlag gaat uit, want dan zijn ze weg”, antwoordt Dries Schiettekatte op de vraag wat hij van de borden in het pand tegenover zijn zaak vindt.De ondernemers zijn er niet op uit om hun buurman van de ijssalon zwart te maken. Maar kritiek is er wel. Van de eigenaar van Dries Mode aan de overkant bijvoorbeeld. Schiettekatte: ,,Ik ga niet met modder gooien, maar leuk vind ik die borden niet. Als de zaak met Pasen weer open is, gaat bij mij de vlag uit hoor. Ik heb al voorgesteld om de borden wat naar achteren te verplaatsen en er dan een spot op te zetten. Kost teveel, hoor je dan. Ja, ja, voor een makelaar?”Ted Volkeri van Volkeri Kantorij, schuin tegenover Capri, vindt het jammer dat de zaak gedurende de wintermaanden gesloten is. ,,Zonde dat ze op die hoek gesloten zijn. Echt zonde van dat hoekje. Maar eigenlijk maak ik me nog meer ongerust over het winkelbestand in de binnenstad in het algemeen. Zoals bijvoorbeeld in de St.Jansstraat. Er verdwijnt van alles, en wat er voor terugkomt zijn kledingzaken.” Volkeri heeft ook begrip voor Verschuren: ,,Je moet de afweging maken of je ’s winters doorgaat of niet. Als ik hem was zou ik ook sluiten. Je moet niet vergeten dat die mensen ’s zomers zeven dagen per week werken. Maar als ondernemer zeg ik: waardeloos, zo’n dood hoekje.”Herman Holty van Holty LinCHérie op de Dam zegt absoluut tegenstander te zijn van de reclameborden. ,,Ongezellig, zo’n donker gat waar je tegenaan moet kijken. Het is een aanfluiting en arrogant. Zo ga je niet met je binnenstad om. Als de koffie ’s winters niet rendabel is, voeg er dan iets aan toe. Wees creatief of verpacht het! Het is negatief voor passanten die op zo’n mooie locatie willen zitten, want je bent in de winter wel gedwongen om ergens binnen iets te consumeren.” Toch zegt ook Holty: ,,Wie ben ik om de bedrijfsvoering te bekritiseren?”R. Verschuren van ijssalon Capri was niet bereikbaar voor commentaar.

Meer nieuws