na ernstig verkeersongeval eigen succesvol reintregratiebedrijf opgezet

Algemeen

Egberts zelf schoolvoorbeeld van reintegrerende werknemerHij weet als geen ander wat het is om uit het arbeidsproces te liggen en weer terug te komen. Gerard Egberts van het gelijknamige bedrijf in Zierikzee raakte in 2000 zwaargewond bij een verkeersongeval. Een jaar lang moest hij revalideren, maar ondersteund door krukken ging hij weer aan de slag. In 2001 startte hij Egberts Consulting, een bedrijf dat zich richt op de zieke werknemer in de breedste zin van het woord. Egberts ging aan de slag op zijn zolderkamer, gewapend met fax, mobiele telefoon en visitekaartjes. Vandaag de dag zijn er zo’n 35 mensen werkzaam binnen de onderneming. De zieke werknemer is bussines sinds de rijksoverheid de verantwoordelijkheden bij de werkgevers en de werknemers heeft gelegd.

Nog geen tien jaar geleden maakte het rijk zich grote zorgen over het groeiend aantal arbeidsongeschikten die in de vroegere WAO belandden. Te vaak werden zieke werknemers onvoldoende begeleid door de werkgever, waardoor de werknemer steeds langer thuis kwam te zitten en uiteindelijk blijvend in de uitkering. En Egberts is ook de eerste om toe te geven, dat werkgevers en de UWV de WAO ook gebruikten om van werknemers af te komen waarmee een conflict was ontstaan. Maar die tijd is voorbij. Werkgevers moeten het loon tegenwoordig doorbetalen bij ziekte en draaien ook voor de kosten van de reïntegratie op. En in dat veld van werkgevers en werknemers opereert Egberts Consulting, dat deze maand overigens de Innovation Award van de Ondernemerskring Schouwen-Duiveland ontving.

Van thuis zitten wordt niemand beter. Egberts illustreert dat met een studie, die gedaan is in een Zwitsers mijnstadje. De mijnen werden gesloten en de werknemers kwamen allemaal in een uitkering terecht. Er werd niet of nauwelijks nagedacht over alternatieve banen voor deze mensen. De psychosociale en sociale problemen waren groot. ,,Dat was voor veel onderzoekers reden om dat mijnstadje op te zoeken en er studie te doen,’’ legt Egberts uit. De uitkomst laat zich raden: mensen kunnen maar beter aan de slag.

Met de gewijzigde wetgeving hebben veel mensen de oude WAO verlaten. ,,Er waren mensen die vijftien jaar thuis hadden gezeten en na een herkeuring weer aan de slag moesten. Dat was niet altijd even gemakkelijk voor deze mensen.’’ Nu is alles erop gericht om volledige arbeidsongeschiktheid te voorkomen. Gerard Egberts en de zijnen worden door de bedrijven ingeschakeld om het ziekteverzuim terug te dringen of individuele werknemers te begeleiden in hun ziekteverzuim. Egberts zegt daarbij zowel het belang van de werkgever als van de werknemer te willen dienen.

Maar maakt dat hem niet verdacht dan? De werkgever betaalt immers de rekening voor die begeleiding. ,,Natuurlijk is het zo wie betaalt, die bepaalt. Maar die bepaalt wat ons betreft de vraagstelling. Daar moet de werkgever eerlijk in zijn. Het is van belang of een werkgever een zieke werknemer echt wil begeleiden en rekening wil houden met de gezondheidsbeperkingen van de werknemer of dat de werkgever van een werknemer af wil.. Als de twee niet bij elkaar passen, dan zetten we liever in op outplacement (het zoeken van een andere werkomgeving – red),” vertelt Egberts. Of hij schakelt een juridisch adviseur in.

 

[banner]

 

Zijn verhaal komt vaak op de spelregels terug. Ook naar werknemers. Werknemers maken afspraken met hun baas, daarvoor krijgen ze betaald. Ooit deed Egberts een groepsonderzoek onder zeventig chauffeurs van een transportbedrijf. Probleem was, dat de maandagmorgen nogal eens gepaard ging met ziekteverzuim. Egberts noemt het de ‘ziekte van Heineken’. Zondag is het vaak gezellig in de sportkantine en dat had ziekteverzuim op maandag tot gevolg. Twee werknemers hadden daar vaak last van. ,,Toen zijn we als het ware op een zeepkist gaan staan en hebben we de mensen erop gewezen dat ziekteverzuim tot gevolg heeft dat collega’s het moeten oppakken. Ook het bedrijf wordt erdoor geschaad. Dat wijzen op die verantwoordelijkheid werkt.’’

,,Als we met een werknemer aan de slag gaan dan wijzen we ze eerst op de polisvoorwaarden,” zoals Egberts dat noemt. ,,Het is van belang om duidelijk te zijn naar mensen.” Als zijn bedrijf bijvoorbeeld op zoek gaat naar een alternatief bedrijf voor een zieke werknemer, dan is het vooraf van belang om te weten wat die werknemer voor ogen heeft. Het kan te maken hebben met reisafstanden bijvoorbeeld. Het voorkomt problemen achteraf.

Maar diezelfde spelregels gelden ook voor de werkgevers. Volgens Egberts is het een keer voorgekomen dat hij de contacten met een grote klant heeft verbroken. Egberts legt uit, dat reïntegratie alleen kans van slagen heeft als zowel de werkgever als de werknemer er heil in zien. En hoewel steeds meer werkgevers het beste met hun werknemers voor hebben, bestaan er ook werkgevers die het niet snappen. ,,Dan stopt het voor ons.’’ Volgens Egberts zijn er vele soorten werkgevers. ,,Sommigen zijn heel zorgzaam, soms wel eens te, en dan neem je het risico dat het de werknemer te gemakkelijk wordt gemaakt. Daar adviseren we dan.” Andere werkgevers slaan weer door naar de andere kant. Maar Egberts denkt niet in zwart-wit. Volgens hem is er bij beide partijen een groeiend besef dat de arbeidsomstandigheden goed moeten zijn. ,,Zeker met de krapte op de arbeidsmarkt zijn werkgevers zich ervan bewust dat er goed nagedacht moet worden over arbeidsomstandigheden.’’ Als een werknemer zich niet aan de regels houdt, kan hij gekort worden op de uitkering. De werkgever kan het tot twaalf maandsalarissen van de werknemer kosten.

Nieuw is, dat steeds meer werkgevers inzien, dat het koesteren van de werknemers niet begint op het moment van het ziekteverzuim. Sleutelwoord is preventie. En volgens de Zierikzeese ondernemer zijn er steeds meer bedrijven, die in preventie investeren. Die maatregelen nemen om het ziekteverzuim tegen te gaan. ,,En dat is van belang. Zeker als een bedrijf ontwikkelingen doormaakt. Ik herinner me de ontwikkelingen in de grafische sector, waar de computer de plaats in nam van die ambachtelijke schuine tekentafels. Niet iedereen heeft die aansluiting kunnen maken.” En Egberts kijkt desgevraagd ook even in zijn eigen bedrijf dat enorm snel gegroeid is. ,,Ja, ook hier hebben we een grillige groei doorgemaakt met groeistuipen. Dat is best pittig af en toe en niet iedereen redt dat dan. Dat is echt jammer.”

Meer nieuws