Logo wereldregio.nl

Bij Proost draait het een en al om beleving

  Actueel SD|Ondernemen

Honderdzesenveertig wijnflessen als een lamp, wijnvaten hoog in het midden van de zaak, grote afbeeldingen van cognacglazen en koffiekoppen als behang, de houtdelen van een wijnvat ter verfraaiing van de muur.

En nog veel meer. Bij Proost kom je niet even een goede cognac of een smaakvol wijntje kopen. Bij Proost, de opvolger van World of Drinks dat tot voor kort aan de Grevelingenstraat in Zierikzee was gevestigd, draait het, net als bij meerdere zaken tegenwoordig, om beleving. En die is er bij de drankenhandel, gelegen tussen de nieuwe Lidl en Meesterbakkes Bliek aan het Haringvlietplein. De benaming drankenhandel past eigenlijk niet meer bij Proost. Het is nu een slijterij en brasserie waar, zoals aangegeven, (de) beleving een prominente rol speelt. Deze combinatie is volgens Oost-Souburger Jeroen van Donk, verantwoordelijk voor het reilen en zeilen bij Proost, uniek in Nederland. De keuze, om tussen een bakker en een supermarkt te gaan zitten, is een bewuste. ,,De Lild en Albert Heijn (die later dit jaar wordt geopend, red.) zijn trekkers. Daar moeten de mensen naar toe en dan is de stap om hier binnen te komen een stuk kleiner”, legt Jeroen van Donk uit. Hoewel de horecagroothandel, wat World of Drinks van origine is, momenteel goeddeels stil ligt, zijn er geen twijfels geweest om Proost door te zetten. ,,We wilden het meteen goed aanpakken. Met een andere naam willen we de associatie met groothandel eruit halen. Dit is een nieuw concept waarmee we een lekkere, frisse start maken.”
Daar is Proost, sinds woensdag open, absoluut in geslaagd. Dit komt ook door de combinatie met een brasserie in het rechterdeel van Proost. Hierin kunnen gasten en klanten de dranken proeven die in het linkerdeel en aan de achterkant van de zaak. Dit kan weer in combinatie met lekkere hapjes en gerechtjes. Jeroen van Donk: ,,We laten de mensen wat moois proeven. Zo maken we de beleving compleet”. Ook voor koffie, gebak en een broodje kun je in de brasserie van Proost terecht.
Om nog meer een beeld – letterlijk – van de producten in Proost te krijgen, hangen er beeldschermen boven. Bijvoorbeeld bij het whisky-schap (foto) worden beelden uit Schotland vertoont en hoe deze alcoholische versnapering wordt gemaakt. ,,Om nog meer een idee te krijgen van het product dat je koopt”, aldus Jeroen van Donk. Om van de beleving maar te zwijgen.