Regioblogs

Peter

Het mobieltje van Kees  

Het was toch wel een aanlokkelijke gedachte. Om te gluren op de telefoon van Kees Jansma. Eén van de bekendste sportjournalisten van Nederland vertelde dinsdagavond bij Saman energiek anekdotes over de WK’s van 2010 en 2014 waar hij als perschef van het Nederlandse elftal diende, respectievelijk onder Bert van Marwijk en Louis van Gaal. Lees verder

woensdag 23 november 2016

Peter

Bruse Boys  

Zou een column Bruse Boys voorlopig in de eerste klasse kunnen houden? Lees verder

zondag 22 mei 2016

Peter

Gemist matchpoint  

Het kon nog net: Lesley Kerkhove tot één van de eerste vijf RegioRidders benoemen. Maar de tennisster had natuurlijk al veel en veel eerder waardering moeten krijgen. En in het bijzonder van de eilandgemeente. Lees verder

zaterdag 30 april 2016

Peter

Trendbreukje  

Eerlijkheid. Bestaat het nog in het amateurvoetbal? Natuurlijk wel. Het zijn niet allemaal kleine liegbeestjes, maar ze kunnen er soms wel wat van, hoor. Lees verder

vrijdag 11 maart 2016

Peter

Gras  

De wedstrijd tussen Bruse Boys en Kloetinge begint een kwartiertje later, was de mededeling zaterdag aan de ruim vierhonderd toeschouwers die afkwamen op de enige Zeeuws derby die er in het seizoen 2015/2016 in de eerste klasse C wordt gespeeld. Er wordt namelijk nu gekalkt. Lees verder

maandag 7 september 2015

Peter

Afkomst  

Geen kwaad woord over de BAS Stichting, de organisatie waar het geld heen gaat van de opbrengst van de clinic die Peter van Vossen afgelopen woensdag bij MZC’11 gaf. Lees verder

vrijdag 4 september 2015

Peter

Beste nest  

De behendige en vliegensvlugge Dylan Adelaar is komend seizoen in het paars van Bruse Boys te bewonderen. Vooropgesteld, niets mis, helemaal niet zelfs, met de prachtige eersteklasser aan de Oosterschelde. Het kampioenschap is ze van harte gegund, maar is Bruse Boys een goede broedplaats voor de dartele vleugelspeler? Lees verder

vrijdag 19 juni 2015

Brenda Voet

‘ Bewegen? De enige juiste stap voorwaarts!’  

Van een passieve bewegingsstijl naar een actieve leefstijl; van een pil voor elke kwaal naar zelf actief in beweging komen.
Een radicale omslag van het probleem bij de behandelend arts/specialist neerleggen, naar het nemen van verantwoordelijkheid voor uw eigen lichaam.
Het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Lichaamsbeweging is niet alleen maar belangrijk om een strakker lichaam te krijgen, het heeft nog veel meer gezondheidsvoordelen.
Dan is het wel belangrijk om te weten hoe we juist bewegen.
Een hulpmiddel daarbij is de bewegingspyramide.
De onderste laag van de pyramide, 40% van ons totaal aan bewegingen, bestaat uit dagelijkse bewegingen zoals fietstransfers, traplopen, tuinieren, schoonmaken, boodschappen doen, klussen etc.
De laag hier boven, 30%, is de aërobe activiteit en bestaat bijvoorbeeld uit joggen, zwemmen, wandelen, fietsen, Nordic walking, dansen, cardio fitness en volstaat met 2 tot 3 keer week.
De derde laag (tweede laag van bovenaf) draagt voor 20% bij en is de kracht/flexibiliteit. Deze dient minstens 2 keer per week beoefend te worden. Met tot slot de bovenste kleine driehoek van de pyramide: ZITTEN!!!
Slechts 10% van de beweegpyramide bestaat uit zitten.

Net als bij voeding is variëren het geheim. Kracht, flexibiliteit en aërobe activiteit wisselen zich af. En die afwisseling is belangrijk om de spieren na een krachttraining weer de tijd te geven om te herstellen.
Laat u goed informeren en vraag om een beweegplan op maat bij de deskundigen op dit gebied.

dinsdag 2 juni 2015

Peter

Geldingsdrang  

Het is vast lang onrustig geweest in Bruinisse, zaterdag 2 mei na het kampioenschap van de voetballers van Bruse Boys en de promotie van de volleyballers van Forza. Voor beiden geldt: een knappe prestatie en alom verdiend. Lees verder

zondag 3 mei 2015

Peter

‘Beste linksback’  

‘Hij kan de beste linksback van Zeeland worden’, heeft een trainer uit het Zeeuwse mij een paar keer gezegd. Uitlachen deed ik hem nog niet na de die uitspraak, maar het klonk me wel ongelooflijk in de oren. Lees verder

donderdag 26 maart 2015

Peter

(Ge)vloer(d)  

Er is vooral goed naar elkaar geluisterd. En met ieders wensen en voorwaarden is rekening gehouden. Een ieder prees de samenwerking. Niets dan lovende woorden tijdens de totstandkoming van Sportboulevard Sportblok. Maar nu, nu is het toch aardig mis. Lees verder

dinsdag 16 september 2014

Peter

Zi(ch)tcomfort  

Valt er dan helemaal niets aan te merken op Sportboulevard Sportblok? Jawel, de tribunes kun je wel van een kritische kanttekening voorzien. Lees verder

zondag 31 augustus 2014

Brenda Voet

DE nieuwe fase in het leven!  

Zou je de wereld door mijn ogen kunnen zien,
dan zou je het beter begrijpen misschien.
Dan zou je de verwarring voelen en weten wat men zou bedoelen.
Alles waarin men geloofd, wat werd vertelt en beloofd
Gedachten komen niet meer in banen!
‘T is een wild gevecht met de tranen!
Waar ben je in godsnaam in beland?
Het gevoel rijmt niet meer met het verstand!
Er is nu een geestelijke chaos, iets wat niet vanzelf nu oplos.
Een nieuwe fase in het leven wordt verteld en wordt geschreven.
Hoe moet die nu ingaan als men er niet mee kan omgaan?
De vele onbeantwoorde vragen die steeds maar voortdurende strijd.
Die eindeloos lang lijkende dagen,
Men zegt het is een kwestie van tijd…………………………….

 

donderdag 24 april 2014

Peter

Sport verbroedert  

Scholen op Schouwen-Duiveland zijn er geen meester in. Eilandelijke muziekverenigingen klinken meteen vals als ze dat ene woord horen. Volleybalclubs en voetbalverenigingen in deze contreien hebben er veel minder moeite. Samenwerken en/of fuseren, daar draait het hier om. Lees verder

donderdag 17 april 2014

Brenda Voet

Het litteken bij borstkanker  

borstkanker

 

“Je voelt iets in je borst en schrikt! Wat nu? Bezoek huisarts, doorverwijzing naar de specialist en na uitgebreid onderzoek krijgt u van uw oncoloog de diagnose. Uw leven komt in een rollercoaster terecht van onderzoeken, operaties en nabehandelingen en dan…….”

Zodra er bij uzelf of één van uw dierbaren de diagnose borstkanker is vastgesteld, kunnen er een heleboel vragen bij u opkomen. Vragen over het ontstaan en het verloop van de ziekte, maar ook de behandelingsmogelijkheden en de betekenis van medische termen die uw arts gebruikt. Na de diagnose borstkanker, tijdens de behandeling, maar ook wanneer dit allemaal ‘achter de rug’ is, zult u waarschijnlijk regelmatig overvallen worden door heftige emoties. Gevoelens van angst en onzekerheid over hoe het verder zal gaan, of dat uw leven binnenkort voorbij zal zijn en hoe het dan verder moet met de kinderen. Ook boosheid over wat u overkomen is, of verdriet om het verlies van uw borst zijn veelvoorkomende emoties.

(Ex-)kankerpatiënten die vinden dat ze goed geïnformeerd zijn over hun ziekte, hebben jaren later minder last van angst en depressies. Ook vinden zij hun kwaliteit van leven op lange termijn beter dan patiënten die ontevreden zijn over de verstrekte informatie. Dat blijkt uit onderzoek van Tilburg University.
Zowel de geestelijke als wel de lichamelijke gevolgen, evenals de verschillende vormen van angst en emoties kunnen namelijk een rol spelen. Welk beeld heeft de angst en wat kan de rol van mindfulness zijn? Angst is menselijk, zo reëel maar hoe wordt angst niet je bondgenoot?”

Ook het lymfatisch systeem, en wat oedeem en litteken problemen hier op van invloed zijn, mag niet vergeten worden. De meeste mensen met borstkanker zijn wel bekend met het risico op het ontwikkelen van lymfoedeem in de arm maar niet met het feit dat lymfoedeem ook in de borst/rond het litteken kan voorkomen. Door de onbekendheid van lymfoedeem in de borst blijven mensen onnodig lang rondlopen met vervelende klachten die een flinke belemmering kunnen zijn in het dagelijks leven.

Kortom, laat u goed informeren als de diagnose borstkanker wordt vastgesteld.

woensdag 26 maart 2014

Peter

Grensgevallen  

Zou je ook graag willen dat er op de rug van grensrechters in het amateurvoetbal een cameraatje was gemonteerd om echt te kunnen zien of hij bij buitenspelsituaties de waarheid ‘spreekt’? Lees verder

zondag 16 maart 2014

Brenda Voet

Lekker in je vel?  

Wie wil het niet: lekker in je vel zitten en een actief leven leiden? 
Het geheim zit in de alledaagse dingen die we doen! Het voedsel dat we eten, op welke manier en hoe vaak we bewegen en niet te vergeten een goede balans van lichaam en geest.
Je voelt je beter als je lekker in je vel zit, je kunt meer hebben, raakt minder snel geïrriteerd of bang.Je zit lekker in je vel als er balans is in je leven. Een balans tussen geprikkeld worden en ” Ontprikkelen”, tussen jezelf aanpassen en jezelf zijn, tussen geven en ontvangen, tussen hoofd en hart!

Als je lekker in je vel zit:
*  gaat alles makkelijker en kunt u beter keuzes maken.
*  ziet de wereld er zonniger uit
*  voel je je zelfverzekerder
*  ga je ontspannender door het leven
*  ben je minder kwetsbaar
*  ben je minder gevoelig voor prikkels van buitenaf
*  komen prikkels minder hard binnen

Waar het om gaat is gezond evenwicht tussen jezelf en de buitenwereld!
10 tips om lekker in je vel te zitten:
1. Neem uw verantwoordelijkheid en accepteer uzelf.
2. Stel uw eigen doel op en geef zin aan uw leven.
3. Voeding is de brandstof voor uw motor!
4. Varieer zoveel mogelijk in uw voedingspatroon.
5. Bewegen maakt u fit en vitaal en vrolijk. Versterkt uw spieren en blijft u in balans. Wissel kracht, cardio, flexibiliteit en coördinatie binnen uw bewegingspatroon af.
6. Zorg voor een goede nachtrust.
7. Een juiste balans, in voeding, bewegen en rust geeft een vitaal leven.
8. Verwen uzelf. Dit heeft een positieve werking op uw stemming.
9. Wees tevreden met wie u bent en wat u hebt!
10. Bewaar uw gevoel voor humor, lachen is gezond.

Bouw de tips één voor één in, in uw huidige leefstijl en u zult ervaren hoe het voelt om lekker in uw vel te zitten.

 

 

 

vrijdag 28 februari 2014

Brenda Voet

Fit, Energiek en Leuk ouder worden  

In mijn vorige blog heeft u de eerste tips aangereikt gekregen om gezond, vitaal en vooral leuk ouder te worden. Door het volgen van deze tips krijgt u grip op uw leven. De tip voor deze week:

Tip 1: Bewaar uw gevoel voor humor en wees niet lang boos
Uit onderzoek is gebleken dat humor de aanmaak van natuurlijke pijnstillers stimuleert, de bloeddruk verlaagt en het immuunsysteem versterkt doordat het zorgt voor een verhoogde concentratie van immuunglobuline. Tevens zorgt het voor een afname van het stresshormoon cortisol. Hoge concentraties hiervan maken ons bevattelijker voor het ontwikkelen van een depressie en burn-out. Samenvattend, humor heeft een positieve invloed op de gezondheid.

Tip 2: Zorg voor voldoende beweging
Het belang van bewegen Mensen die voldoende actief zijn, leven langer. Het beschermende effect van bewegen neemt toe naarmate we ouder worden. Anders gezegd: voldoende lichaamsbeweging wordt belangrijker naarmate we ouder worden. De voordelen van bewegen:

* Beweging verbetert uw lichamelijke conditie. Hierdoor bent u fitter. Fitheid kan de kwaliteit van uw leven verhogen, bijvoorbeeld doordat u langer autonoom en onafhankelijk kunt zijn.
* Beweging heeft een gunstig effect op vele lichaamsfuncties; zoals uw gewicht, bloeddruk, ademhalingswegen, sterkte van de hartspier, darmfuncties, seksuele capaciteiten en het vermindert de kans op het ontwikkelen van diabetes (suikerziekte) (New England Journal of Medicine, februari 2002). * Beweging heeft ook een positief effect op uw stemming (humeur) en geheugen.
* Stressgevoelens kunnen door beweging verminderd worden, evenals slaapklachten.
* Een bijkomend voordeel van bewegen kan zijn dat het een mogelijkheid biedt om vriendschappen te onderhouden of om nieuwe vrienden te leren kennen.

Tip 3: Zorg voor voldoende slaap
De functie van slaap Slapen is niet alleen nodig om te herstellen van lichamelijke inspanningen, maar ook noodzakelijk om geestelijk de accu op te laden. Onze slaap en met name onze dromen helpen ons om indrukken, zorgen en angsten te verwerken. Mensen die te weinig slapen lopen dan ook een verhoogde kans om een depressie te ontwikkelen.

Volgende week ontvangt u meer tips om fit, energiek en leuk ouder te worden.

donderdag 30 januari 2014

Brenda Voet

Gezond, vitaal en leuk ouder worden  

De komende vier weken krijgt u tips aangereikt om gezond, vitaal en vooral leuk ouder te worden. Door het volgen van deze tips krijgt u grip op uw leven. Deze week de eerste tip:

Stel uw eigen doel op en geef zin aan uw leven
Zonder doelen om na te streven is het leven letterlijk doelloos, het mist een richting en zin. U zult eerder gaan piekeren en zich zorgen gaan maken. Zorg daarom altijd dat u iets hebt om naar uit te zien, om uw energie op te richten, zodat u elke keer dat u ontwaakt kunt zeggen: ‘ Vandaag weer een dag om lekker aan mijn doel te werken’. Een doel hoeft niet iets groots te zijn of iets dat in de ogen van anderen belangwekkend is. Het gaat er om dat het voor u belangrijk is. Lees verder

woensdag 15 januari 2014

Ernesto Besling

Truffeltijd  

Sinds jaar en dag geldt de truffel als een delicatesse en een schier onbetaalbare, voor gewone stervelingen onbereikbare smaaksensatie. Er bestaan verschillende varianten, met uiteenlopende kwaliteit, maar 1 soort steekt er met kop en schouder bovenuit; de witte truffel uit het Italiaanse Alba in de provincie Piemonte. Lees verder

maandag 13 januari 2014