Afbeelding

Miems van Citters, vrijgevochten, veelzijdig

Column

Onder de op Schouwen-Duiveland werkzame kunstenaars neemt Miems van Citters uit Burgh een bijzondere plaats in. Het is daarom terecht dat er onlangs een biografie aan haar is gewijd. ‘Miems van Citters, vrijgevochten, veelzijdig’ is geschreven door Leen van Duivendijk uit Middelburg en een uitgave van het Stadhuismuseum Zierikzee. De tekstredacteur is Annette van Citters.

Leen van Duivendijk neemt de lezer mee in het leven van jonkvrouw Anna Cornelia van Citters, beter bekend als Miems, de dochter van de burgemeester-secretaris van Burgh, jhr. A. van Citters. Geboren enkele jaren voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakte Miems op jeugdige leeftijd die oorlog mee en de watersnoodramp van 1953. Hoewel Burgh door die ramp nauwelijks getroffen werd, waren de gevolgen ervan groot. De hond Bläsz, afkomstig van de familie Van Citters, had een heldenrol bij het redden van koeien bij Scharendijke. Het eerder dit jaar geplaatste beeld van deze hond is, hoe kan het ook anders, gemaakt door Miems. Een ander beeld van haar is dat van Joh. Vijverberg, schoolhoofd en vogelfotograaf, in Noordgouwe. Niet minder creatief is Miems’ beeld gewijd aan de redders van Burghsluis aan de zeedijk.

In de biografie volgen we de levensweg van Miems via de kleuterschool in Haamstede en de lagere school in Burgh naar de brugklas van meester Brand in Zierikzee. Het waren avontuurlijke jaren, mede vanwege de oorlog. In die periode trok ze ook op met prinses Beatrix die haar vakanties in de Westhoek doorbracht. Miems ging in 1951 naar een particuliere meisjesschool in Bussum. In 1955 werkte zij als au-pair in Zwitserland. Een jaar later begon ze op de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Het werd haar levensbestemming: kunstenaar. Dat talent had ze via haar moeder Bolomey, waarvan een van de voorouders hofschilder van stadhouder Willem V was.

Na de academie was Miems van 1961-1966 lerares in Goes. Dat deed ze drie dagen in de week, de rest van de week was ze thuis aan het werk: tekenen, schilderen, boetseren. Het beeldhouwen en bronsgieten leerde ze van Philip ten Klooster, werkzaam bij de restauratie van de Sint Lievensmonstertoren in Zierikzee. Ook zelf werkte ze daar. Na een verblijf bij haar broer in Canada en reizen in Europa ging Miems weer les geven, nu in de TBS-kliniek Dr. Henri van der Hoeven in Utrecht. Na elf jaar keerde ze terug in Burgh. In de loop van de tijd bouwde ze allerlei contacten op, ook in het buitenland. Het meest intensief werden die via de Zeeuwse Kunstkring waarvan Miems in 1964 lid werd.

Het tweede deel van de biografie is thematisch van opzet waarbij ook veel werk in particulier bezit wordt belicht. De veelzijdigheid van Miems komt daarin aan de orde. Als het gaat over beelden wordt Leen van Duivendijk door Miems meegenomen langs haar werk op het eiland. Uitgebreid is aandacht gegeven aan de fraaie portretten die Miems maakte, ook van kinderen. Bloemen, dieren, landschappen, Miems schilderde het allemaal in de fraaiste kleurschakeringen. Er is geen techniek of Miems heeft zich ermee beziggehouden. De auteur laat het genoegen van de gesprekken met Miems duidelijk doorklinken. Dat de twee daarbij veel hebben gelachen, vertelde Leen tijdens de presentatie in het Stadhuismuseum. ‘Hadden we de lachsalvo’s in het boek opgenomen, dan was het twee keer zo dik geworden’. Het fraai uitgegeven boek toont Miems van Citters in al haar veelzijdigheid. Het is een zeer terecht huldebetoon.

Het boek is te koop bij het Stadhuismuseum in Zierikzee en in de boekhandel. Leen van Duivendijk, Miems van Citters, vrijgevochten, veelzijdig, ISBN 978-94-92583-11-6, 231 pagina’s, € 21,95.

Huib Uil

Meer nieuws